Klasa 7

Zadania dla klasy 7

    Temat26: Podstawy w języku C++.

program do kompilowania w języku C++ 
https://replit.com/
zapraszam do lektury:




    Temat25: Word - praca z dokumentem wielostronicowym.


 

    Temat24/25: Tworzenie prezentacji za pomocą konta google.

 
Temat pracy: Jak spędzam wolny czas ?
Prezentacja powinna składać się z co najmniej 15 slajdów.

W prezentacji proszę użyć przejść oraz animacji.

(jeżeli kopiujemy tekst z Internetu to proszę umieścić link ze źródłem który skopiowaliśmy)

Każdy slajd powinien składać się z co najmniej dwóch zdań oraz jednego zdjęcia.
Film instruktażowy z tworzenia prezentacji w google – film1
Do pracy proszę dodać obiekty gif

Prace proszę udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Temat23: Edukacja poprzez zabawę – gry edukacyjne.

W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grami edukacyjnymi.
Linki do gier:

Fichier:CodeCombat Logo.png — Wikipédia

https://blockly.games/?lang=pl

 

    Temat22: Opracowywanie tekstu.

Zadanie do wykonania.
1.Twoja klasa organizuje uroczystość z okazji Dnia Nauczyciela. Przygotuj zaproszenie. Umieść na nim informacje o miejscu, dacie i godzinie rozpoczęcia uroczystości

2.Zapisz dokument pod nazwą Zaproszenie.

 Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Film szkoleniowy


Temat21: Tworzenie kartki świątecznej.

 Proszę wykonać kartkę świąteczną w dowodnym programie graficznym.

 Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl


 Temat19/20: Podstawowy montaż filmu.

Do realizacji zajęć potrzebny będzie film szkoleniowy  platformy Youtube :

Zadanie do wykonana:

Proszę zmontować  film za pomocą dostępnego urządzenia: teflonu, tabletu lub innego urządzenia w dowolnym programie do montażu filmów. 

Temat filmu: sposób na spędzenie wolnego czasu.

 Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

 

Linki do programów:

HitFilm Express

Davinci resolve free

My movie

Windows Movie Maker - standardowy program w systemie Windows


Temat18: Tworzenie plakatu - zadanie projektowe.

 Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

 Temat17: Bezpiecznie w sieci.


Cele lekcji:
a)   ogólne: zapoznanie uczniów z zagrożeniami jakie niesie Internet,  zapoznanie ze sposobami bezpiecznego korzystania z Internetu, poznanie zasad netykiety.
      b)  szczegółowe: uczeń wie w jaki sposób bezpiecznie poruszać się w sieci, uczeń wie jak zachować
  się w sytuacjach zagrożenia, uczeń umie poruszać się po bezpiecznych stronach internetowych i ciekawych stronach, serwisu Sieciaki.pl , Uczeń wymienia zasady netykiety i stosuje
je w praktyce bezpiecznie korzysta z Internetu. Metody i formy: praca indywidualna, ćwiczenia praktyczne.

    Przebieg lekcji
    Proszę zapoznać się z nowymi pojęciami:
    Nick (z ang. nickname) – przezwisko, pseudonim. Termin ten często używany jest w polskojęzycznych programach
do określenia pseudonimu, loginu, identyfikatora itp.
internauta to osoba korzystająca z Internetu
Wirus komputerowy to najczęściej prosty program komputerowy, który w sposób celowy powiela się bez zgody użytkownika. Wirusy wykorzystują słabość zabezpieczeń systemów komputerowych lub właściwości systemów oraz niedoświadczenie i beztroskę użytkowników.
program  antywirusowy służy do zwalczania wirusów komputerowych.
Spam to niechciane, irytujące i potencjalnie szkodliwe e-maile.
Netykieta– zbiór zasad dotyczących dobrego zachowania w Internecie.
Emotikon – ideogram złożony z sekwencji znaków typograficznych, służący do wyrażania nastroju w Internecie. Zwykle przedstawia grymas twarzy, obrócony o 90° w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Rysunek przedstawia przykładowe emotikony.
Serfowanie – przeglądanie stron internetowych.
Serwer - Serwerem nazywa się komputer świadczący usługi, sprowadzające się zazwyczaj do udostępniania pewnych zasobów innym komputerom lub pośredniczący w przekazywaniu danych między komputerami.
Zadanie1. Otwórz serwis Sieciaki.pl i na stronie głównej poszukaj ikonę Gry. Znajdziesz tam kilka gier na temat bezpieczeństwa w sieci. Niektóre z nich są dostępne po zalogowaniu. Zagraj w jedną z nich, na przykład Napraw robota. Jest to gra zręcznościowa, w której, sterując strzałkami, musisz umieści cześć zepsuty procesor w odpowiednim miejscu płyty głównej.
Zadanie 2.
Proszę uruchomić linki:

Temat15/16: Tworzenie własnej strony internetowej








Temat14: Tworzenie strony internetowej z wykorzystaniem języka HTML.


 

Temat13: Gimp- jak narysować twarz?

Zadanie do wykonania proszę odrysować z dowolnego zdjęcia twarz, pracę proszę wysłać na adres:

p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Koniecznie podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem oraz z której jesteś klasy
Uwaga pracę zapisz w rozszerzeniu pliku jpg!
Temat12: Tworzenie efektów artystycznych na  portret.
1. Cele lekcji 
a)    Wiadomości
Uczeń zna pojęcia: plik, grafika, formatowanie, obróbka dokumentu.
b)    Umiejętności
Uczeń potrafi:
        Wklejać wycięte wcześniej elementy
        Łączyć wycięte obiekty w jedną całość
        Wykorzystywanie efektów graficznych
        Wykorzystanie warstw,

a. 2. Metoda i forma pracy

Pokaz, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, oprogramowanie, Internet. 

4. Przebieg lekcji


Link szkoleniowy zadania:
Zadanie do wykonania
Proszę wykonać dowolną pracę z wykorzystaniem warstw, w programie GIMP, pracę możecie wysłać na adres:

p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Koniecznie podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem oraz z której jesteś klasy
Uwaga pracę zapisz w rozszerzeniu pliku jpg!

   Temat11: Tworzenie animacji w programie GIMP.

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń zna pojęcia: plik, grafika, formatowanie, obróbka dokumentu.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

        Wklejać wycięte wcześniej elementy

        Łączyć wycięte obiekty w jedną całość

        Tworzeni klatek animacji

        Wykorzystanie warstw, efektów animacji

2. Przebieg lekcji

Film szkoleniowy zadania: Film1

 

Zadanie do wykonania

Proszę wykonać dowolną animacje z wykorzystaniem warstw, w programie GIMP, pracę możecie wysłać na adres:

p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Koniecznie podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem oraz z której jesteś klasy

Uwaga pracę zapisz w rozszerzeniu pliku gif!

 

Temat10: Gimp wycinanie i wklejanie.

Cele lekcji 

a)   Wiadomości
Uczeń zna pojęcia: plik, grafika, formatowanie, obróbka dokumentu.

b)  Umiejętności

Uczeń potrafi:

        Wycinać obiekty z zdjęcia

        Wklejać wycięte wcześniej elementy

        Łączyć wycięte obiekty w jedną całość

Przebieg lekcji

a)    Faza przygotowawcza

Proszę uruchomić GIMPA wkleić zdjęcie z wyszukiwarki, a następnie je wyciąć i wkleić do nowego obrazu.

 Instrukcja wykonania zadania: FILM

Zadanie do wykonania

Proszę wykonać dowolną prace z wykorzystaniem narzędzia wycinania w programie GIMP. Koniecznie podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem oraz z której jesteś klasy. Uwaga pracę zapisz w rozszerzeniu pliku jpg! pracę możecie wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

 

Temat9: Tworzenie i modyfikowanie obrazów.

Link do programu : Plik instalacyjny GIMP

Link szkoleniowy jak zainstalować GIMPa: Film szkoleniowy

Jak wykonać prosty rysunek w GIMP -film
Jak zapisać prace w rozszerzeniu jpg - film

 

Zadanie do wykonania
Proszę wykonać dowolną prace graficzną w programie GIMP, pracę możecie wysłać na adres:
p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Koniecznie podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem oraz z której jesteś klasy
Uwaga pracę zapisz w rozszerzeniu pliku jpg!

Temat8: Budowa i działanie sieci komputerowej.



W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grą edukacyjną.

Temat7: Nowoczesne technologie.


różniąca dysku hhd od ssd

JAK ZŁOŻYĆ KOMPUTER w 2020?





Temat 6: Strony www, czyli do czego przyda się HTML.


Dla uczniów, którzy mają trudności z analizą tekstu zawartego w podręczniku na str. 54-74 proponujemy pobranie plików zapisanych TUTAJ i rozwinięcie ich wg własnego pomysłu.

Dostęp do plików tylko po zalogowaniu się na pocztę "azaliową".

Język HTML pozwoli Wam na wzbogacenie stron tworzonych przy pomocy szablonów dostępnych np. na blogger.com lub wix.com
Zapraszamy do oglądania, jak rozwija się blog https://czytamdladzieci.blogspot.com/

Temat 5: Dokument wielostronicowy – wstawianie wartości matematycznych.

Cele zajęć:

Nauka wstawiania znaków matematycznych.

Zadanie

Proszę wstawić działania z rysunków do aplikacji dokumenty.

Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Film instruktażowy - film




Temat 4: Kartka w kratkę. Wprowadzenie do programu Excel. Nauka tworzenia tabel, obramowań oraz sumowanie.

Zadanie do wykonana:

Proszę stworzyć tabelę z rysunku 1, a następnie obliczyć wartość - cena poszczególnych produktów w stosunku do jej wagi. (waga *cena) 


Rysunek 1

Pracę proszę udostępnić na adres:

p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Film instruktażowy - film


Temat 3: Wstęp do programowania – python.

Celem zajęć jest nauka podstawowych poleceń w języku python, nauka obliczeń.

 

Zadanie do wykonywania, proszę rozwiązać zadania z aplikacji: aplikacja1

http://silentteacher.toxicode.fr/hour_of_code.html?theme=basic_python


Temat 1/2: Tworzenie prezentacji za pomocą konta google.

Naszym celem jest stworzenie prezentacji na temat wody

W prezentacji proszę umieścić informację na temat wody:
- Dlaczego woda jest nam potrzebna?
- W jaki sposób możemy oszczędzać wodę?
- Czym jest ślad wody?
- W ilu procentach człowiek składa się z wody?

Do szukania informacji z Internetu proszę wykorzystać internetową encyklopedię wikipedia.org

Prezentacja powinna składać się z co najmniej 12 slajdów.
W prezentacji proszę użyć przejść oraz animacji.
(jeżeli kopiujemy tekst z Internetu to proszę umieścić link ze źródłem który skopiowaliśmy)
Każdy slajd powinien składać się z co najmniej dwóch zdań oraz jednego zdjęcia.

Film instruktażowy- jak uruchomić swoje konto na G-Suite

Film instruktażowy z tworzenia prezentacji w google – film1

Prace proszę udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Trochę o procesorze

Poniżej są tematy realizowane w nauczaniu zdalnym w roku szkolnym 2019/20 i te materiały będą dostępne jeszcze przez rok. Zapraszamy do korzystania.



Temat14: Edukacja poprzez zabawę – gry edukacyjne.

W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grami edukacyjnymi.
Linki do gier:


Temat12: Zasady bezpiecznej pracy w sieci lokalnej i globalnej.
Bezpieczna praca w sieci to niezwykle istotna sprawa. W mediach pojawiają się informacje o zawieraniu tragicznie kończących się znajomości albo utracie dużych pieniędzy zapłaconych za produkty, które nigdy nie dotarły do klienta. Często, mówiąc o bezpieczeństwie, chodzi o zabezpieczenie przed złośliwym oprogramowaniem. Aby bezpiecznie korzystać z komputera w sieci, należy stosować się do kilku zasad.
Zasady podane poniżej są tylko wskazówkami, jak zachowywać się w sieci, aby nie ponieść niepotrzebnych strat.
  • Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.
  • Nie otwieraj wiadomości od nieznajomych osób.
  • Pobieraj pliki tylko ze sprawdzonych źródeł.
  • Nie klikaj w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e‑mail.
  • Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł.
  • Nie wysyłaj swoich zdjęć.
  • Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych.
  • Stosuj mocne, trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.
  • Czytaj regulaminy.
  • Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL (ang. Secure Socket Layer - zapewnia poufność i transmisji danych).
  • Pamiętaj, że osoba, którą poznasz w sieci może nie być tym, za kogo się podaje.
  • Nie podawaj swoich prawdziwych danych osobowych. Wymyśl sobie jakiś nick (nazwę nie związaną z twoimi danymi personalnymi).
  • Bądź ostrożny, jeśli chcesz spotkać się z osobami poznanymi przez Internet!
  • Nie podawaj nikomu danych swoich znajomych.
  • Nie publikuj zdjęć swoich znajomych bez ich zgody.
Filmy edukacyjne:



Temat11: Scratch: Tworzymy nową grę - kotek goni myszkę.
Cele ogólne:
  • ·        Wprowadzenie pojęcia algorytmu (przepisu działania) oraz programu (zapisu zrozumiałego dla komputera) na przykładach znanych uczniom z życia.
  • ·        Poznanie środowiska Scratch.
Cele szczegółowe:
  • ·        uczeń potrafi przesuwać oraz obracać duszka na scenie,
  • ·        uczeń potrafi konstruować proste skrypty reagujące na naciśnięcie klawisza,
  • ·        uczeń rozumie i umie stosować instrukcję pętli do powtarzających się czynności,
  • ·        uczeń potrafi przełożyć prosty algorytm (przepis) na program w języku Scratch.
     Film szkoleniowy z zadaniem w scrach: Film

Test poprawkowy - budowa komputera
Temat10:Tworzenie gry- Scratch. 

Cele ogólne:
  • ·        Wprowadzenie pojęcia algorytmu (przepisu działania) oraz programu (zapisu zrozumiałego dla komputera) na przykładach znanych uczniom z życia.
  • ·        Poznanie środowiska Scratch.
Cele szczegółowe:
  • ·        uczeń potrafi przesuwać oraz obracać duszka na scenie,
  • ·        uczeń potrafi konstruować proste skrypty reagujące na naciśnięcie klawisza,
  • ·        uczeń rozumie i umie stosować instrukcję pętli do powtarzających się czynności,
  • ·        uczeń potrafi przełożyć prosty algorytm (przepis) na program w języku Scratch.

 Film szkoleniowy z zadaniem w scrach: film
projekt ucznia Gra


Temat9: Budowa komputera – utrwalenie wiadomości.

Link do testu : TEST

Po teście zapraszam do gry edukacyjnej:

Temat8: Powtórzenie wiadomości z elementów budowy komputera.

CELE LEKCJI: Wiadomości: Uczeń potrafi: 
-  nazwać podstawowe części składowe komputera;
-  wie, do czego służą: jednostka centralna. monitor i klawiatura;
-  wyjaśnić, jaką rolę pełnią podstawowe urządzenia znajdujące się w jednostce centralnej;
 - podać przykłady urządzeń zewnętrznych. 
Umiejętności: Uczeń potrafi

• wskazać elementy zestawu komputerowego;
• włączyć i wyłączyć komputer;
• rozpoznać, kiedy pracują określone urządzenia zamontowane w komputerze;
• przyporządkować urządzenia zewnętrzne do określonej grupy.
Przygotowałem filmy szkoleniowe z zakresu budowy komputera, urządzeń wejść oraz wyjść. Oraz poznasz historię komputerów.

 

Temat7: Tworzenie efektów artystycznych na  portret.
1. Cele lekcji 
a)    Wiadomości
Uczeń zna pojęcia: plik, grafika, formatowanie, obróbka dokumentu.
b)    Umiejętności
Uczeń potrafi:
        Wklejać wycięte wcześniej elementy
        Łączyć wycięte obiekty w jedną całość
        Wykorzystywanie efektów graficznych
        Wykorzystanie warstw,

a. 2. Metoda i forma pracy

Pokaz, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, oprogramowanie, Internet. 

4. Przebieg lekcji


Link szkoleniowy zadania:
Zadanie do wykonania
Proszę wykonać dowolną pracę z wykorzystaniem warstw, w programie GIMP, pracę możecie wysłać na adres:

pawelhommel1@gmail.com

Koniecznie podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem oraz z której jesteś klasy
Uwaga pracę zapisz w rozszerzeniu pliku jpg!

Test poprawkowy z sieci komputerowych :Test

Temat6: Tworzenie animacji w programie GIMP.

 

1. Cele lekcji 
Wiadomości
Uczeń zna pojęcia: plik, grafika, formatowanie, obróbka dokumentu.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
        Wklejać wycięte wcześniej elementy
        Łączyć wycięte obiekty w jedną całość
        Tworzeni klatek animacji
                  Wykorzystanie warstw, efektów animacji
2. Przebieg lekcji
Film szkoleniowy zadania: Film1

Zadanie do wykonania
Proszę wykonać dowolną animacje z wykorzystaniem warstw, w programie GIMP, pracę możecie wysłać na adres:

p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Koniecznie podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem oraz z której jesteś klasy
Uwaga pracę zapisz w rozszerzeniu pliku gif!

 

Temat5:Skalowanie obrazu w programie GIMP.

1. Cele lekcji 
a)    Wiadomości
Uczeń zna pojęcia: plik, grafika, formatowanie, obróbka dokumentu.
b)   Umiejętności
Uczeń potrafi:
        Wycinać obiekt z zdjęcia
        Wklejać wycięte wcześniej elementy
        Łączyć wycięte obiekty w jedną całość
        Skalować obiekt

a. 2. Metoda i forma pracy

Pokaz, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, oprogramowanie, Internet. 

4. Przebieg lekcji

a)    Faza przygotowawcza
Proszę uruchomić GIMPA wkleić zdjęcie z wyszukiwarki, a następnie je wyciąć i wkleić do nowego obrazu następnie skalować obiekt w 4 , 5 różnych rozmiarach

Link szkoleniowy zadania:

Zadanie do wykonania
Proszę wykonać dowolną prace z wykorzystaniem narzędzia wycinania, skalowania w programie GIMP, pracę możecie wysłać na adres:pawelhommel1@gmai.com
Koniecznie podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem oraz z której jesteś klasy
Uwaga pracę zapisz w rozszerzeniu pliku jpg!

Test do wykonania: Test


Konspekt lekcji Informatyki
1. Podstawowe funkcje programu Gimp – zaawansowana edycja grafiki
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcia: plik, grafika, formatowanie, obróbka dokumentu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
• tworzyć grafikę połączoną z tekstem,
• obrabiać elementy graficzne,
• posługiwać się zaawansowanymi narzędziami do obróbki grafiki.
a. 2. Metoda i forma pracy
Pokaz, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca przy komputerze.
3. Środki dydaktyczne
Komputer, oprogramowanie, Intenrnet.
4. Przebieg lekcji a) Faza przygotowawcza
Proszę zainstalować gimpa według instrukcji:
Link do programu : Plik instalacyjny GIMP
Link szkoleniowy jak zainstalować GIMPa:Film szkoleniowy


b) Faza realizacyjna omawianie wybranych funkcji programu :
a) ręczne zaznaczanie obszaru,
b) zaznaczanie kształtów,
c) obrót warstwy,
d) skalowanie,
e) rysowanie,
f) zamalowywanie,
g) gumka,
h) rozmazywanie,

Film szkoleniowy z obsługą programu gimp: Obsługa Gmipa


Jak wykonać prosty rysunek w GIMP -film
Jak zapisać prace w rozszerzeniu jpg - film

Zadanie do wykonania
Proszę wykonać dowolną prace graficzną w programie GIMP, pracę możecie wysłać na adres:
Pawelhommel1@gmail.com
Koniecznie podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem oraz z której jesteś klasy
Uwaga pracę zapisz w rozszerzeniu pliku jpg!


Temat4: Sieci komputerowe, ich zasięg i rodzaje
Cele:
Na tej lekcji dowiem się, czym są sieci komputerowe, jakie są ich rodzaje i topografie.

Pojęcie sieci komputerowej

Już wiesz

Jesteś już użytkownikiem sieci komputerowej. Umiesz wyszukiwać informacje w Internecie i dysponować jego zasobami. Potrafisz korzystać z chmury cyfrowej. Ale czy wiesz, co to jest sieć, jak to się dzieje, że możesz połączyć się z Internetem, przesłać lub pobrać pliki, wysłać pocztę z załącznikiem?

Nauczysz się

W tym rozdziale dowiesz się, jakie są rodzaje sieci i w jaki sposób komputery porozumiewają się ze sobą. Dowiesz się również, w jaki sposób komputery są adresowane i co to jest domena. Nauczysz się, jak udostępnić zasoby twojego komputera innym użytkownikom sieci.


Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.
Sieć komputerowa to minimum dwa komputery połączone ze sobą kanałem transmisyjnym


Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

Kanałem transmisyjnym stanowiącym łącze między komputerami w sieci mogą być kable, linie telefoniczne, łącza światłowodowe, satelitarne, radiowe.

Z reguły do sieci komputerowej jest podłączonych więcej niż dwa komputery oraz inne urządzenia zewnętrzne sieciowe, np. drukarki, skanery.

Sieci komputerowe są tworzone w celu wykonywania, zadań takich jak:

  • wymiana plików między różnymi komputerami,
  • wspólne korzystanie z urządzeń zewnętrznych,
  • nadzór nad uprawnieniami do korzystania z zasobów sieci,
  • wykonywanie programów na innym komputerze,
  • komunikowanie się pomiędzy użytkownikami.

Twórcy sieci założyli pewne warunki, jakie musi ona zapewnić. Te warunki to:

  • gwarancja prawidłowej pracy sieci mimo awarii części połączeń i komputerów,
  • możliwość podłączania komputerów różnych typów,
  • automatyczne wykrywanie awarii i przesyłanie danych pozwalające na omijanie niesprawnych fragmentów sieci,
  • rozbudowa sieci poprzez podłączanie jednego komputera kolejnej sieci lokalnej.

Zapamiętaj!

Sieć komputerowa to minimum dwa komputery połączone ze sobą medium transmisyjnym.

Rodzaje sieci komputerowych ze względu na zasięg

Sieci komputerowe ze względu na zasięg dzielą się na:

  • LAN – sieci lokalne (Local Area Network), służące do łączenia wielu urządzeń, na małych obszarach, np. w domu, biurze, zakładzie produkcyjnym;
  • MAN – sieci miejskie (Metropolitan Area Network) używane dosyć rzadko, głównie w wielkich metropoliach;
  • WAN – sieci rozległe (Wide Area Network), które służą do połączeń między komputerami na wielkich odległościach, wykraczające poza obszar miast, gmin, województw.

Kliknij, aby uruchomić podgląd

Źródło: CP, licencja: CC BY 3.0.

Topologia sieci

Komputery i urządzenia są łączone w sieć według pewnego schematu. Ten schemat nazywamy topologią. Topologie sieci komputerowych dzielimy na dwa rodzaje. Pierwsza to topologia logiczna, druga to topologia fizyczna.
Topologia fizyczna opisuje sposób połączenia ze sobą komputerów i urządzeń przez kanał transmisyjny.
Jest wiele fizycznych układów sieci. Najważniejsze z nich to:










  • gwiazda – komputery są podłączone do jednego, centralnego punktu nazywanego koncentratorem lub przełącznikiem;
  • magistrala – komputery współdzielą jeden nośnik kablowy;
  • pierścień – komputery są połączone pomiędzy sobą odcinkami kabla, tworząc zamknięty pierścień, np. token ring.
  • Istnieje jeszcze kilka innych topologii sieci. Informacje o nich możesz znaleźć w Internecie.
    Zapamiętaj!
    Topologia fizyczna opisuje sposób połączenia ze sobą komputerów i urządzeń przez medium transmisyjne.

    Dla chętnych film:
Temat 3.:Praca z dokumentem wielostronicowym.
Cele:
Na tej lekcji dowiem się, w jaki sposób tworzyć spisy treści, sekcje, dodawać numery stron oraz jak pracować na dokumencie wielostronicowym.

Proszę wykonać zadanie z filmu:

Zadanie do wysłania.
Proszę wykonać dowolną prace z spisem stron według  instrukcji z filmu. Zadanie należy przesłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Przypominam o podpisywaniu pracy imieniem, nazwiskiem oraz klasą.


Temat2: Bezpiecznie w sieci.


Cele lekcji:2

a)   ogólne: zapoznanie uczniów z zagrożeniami jakie niesie Internet,  zapoznanie ze sposobami bezpiecznego korzystania z Internetu, poznanie zasad netykiety.
      b)  szczegółowe: uczeń wie w jaki sposób bezpiecznie poruszać się w sieci, uczeń wie jak zachować
  się w sytuacjach zagrożenia, uczeń umie poruszać się po bezpiecznych stronach internetowych i ciekawych stronach, serwisu Sieciaki.pl , Uczeń wymienia zasady netykiety i stosuje
je w praktyce bezpiecznie korzysta z Internetu. Metody i formy: praca indywidualna, ćwiczenia praktyczne.

    Przebieg lekcji
    Proszę zapoznać się z nowymi pojęciami:
    Nick (z ang. nickname) – przezwisko, pseudonim. Termin ten często używany jest w polskojęzycznych programach
do określenia pseudonimu, loginu, identyfikatora itp.
internauta to osoba korzystająca z Internetu
Wirus komputerowy to najczęściej prosty program komputerowy, który w sposób celowy powiela się bez zgody użytkownika. Wirusy wykorzystują słabość zabezpieczeń systemów komputerowych lub właściwości systemów oraz niedoświadczenie i beztroskę użytkowników.
program  antywirusowy służy do zwalczania wirusów komputerowych.
Spam to niechciane, irytujące i potencjalnie szkodliwe e-maile.
Netykieta– zbiór zasad dotyczących dobrego zachowania w Internecie.
Emotikon – ideogram złożony z sekwencji znaków typograficznych, służący do wyrażania nastroju w Internecie. Zwykle przedstawia grymas twarzy, obrócony o 90° w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Rysunek przedstawia przykładowe emotikony.
Serfowanie – przeglądanie stron internetowych.
Serwer - Serwerem nazywa się komputer świadczący usługi, sprowadzające się zazwyczaj do udostępniania pewnych zasobów innym komputerom lub pośredniczący w przekazywaniu danych między komputerami.
Zadanie1. Otwórz serwis Sieciaki.pl i na stronie głównej poszukaj ikonę Gry. Znajdziesz tam kilka gier na temat bezpieczeństwa w sieci. Niektóre z nich są dostępne po zalogowaniu. Zagraj w jedną z nich, na przykład Napraw robota. Jest to gra zręcznościowa, w której, sterując strzałkami, musisz umieści cześć zepsuty procesor w odpowiednim miejscu płyty głównej.
Zadanie 2.
Proszę uruchomić linki:
 






Temat1: Algorytmy.
Wyszukiwanie informacji to jeden z podstawowych problemów, którymi zajmuje się algorytmika. Algorytm wyszukujący otrzymuje na wejściu określony problem i po przetestowaniu pewnej liczby możliwych wariantów, daje na wyjściu jego rozwiązanie. Algorytmy stosujące bardziej zaawansowane metody wyszukiwania, potrzebują mniej czasu na przetworzenie danych w przestrzeni poszukiwań.
Już wiesz
Przed zapoznaniem się z e‑materiałem musisz wiedzieć:
  • czym jest algorytm;
  • jak przedstawić algorytm w postaci schematu blokowego;
  • jaka jest różnica między zbiorem uporządkowanym i nieuporządkowanym.
Nauczysz się
  • stosować algorytm wyszukiwania liniowego w zbiorze nieuporządkowanym;
  • stosować algorytm wyszukiwania binarnego w zbiorze uporządkowanym;
  • znajdować rozwiązanie problemu metodą „dziel i zwyciężaj”.

Linki do filmów:   
Film 1
Film 2