Klasa 5


Zadania dla kasy 5
 
 Temat25: Przyrodnicze wędrówki. Tworzenie atlasu - zadanie projektowe. 
Proszę o wykonanie zadanie na postawie filmu
 




 Temat24:  Perły Europy.
 
 

Temat23: Edukacja poprzez zabawę – gry edukacyjne.

W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grami edukacyjnymi.
Linki do gier:

 https://blockly.games/?lang=pl

Temat:20 Krótka historia. Sterowanie animacją.

Zadanie do wykonania.
Proszę wykonać animację w programie Pivot na temat: Jak spędzamy wolny czas.
 Zadanie proszę zapisać w formacie gif ,wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
 
Filmy szkoleniowe: 
Tworzenie nowych figur: film
            Tworzenie obiektów, obrazów Sprite w Pivocie -film
           
Tworzenie tła w programie Pivot. - film

            Proszę zainstalować program Pivot z strony:PIVOT
 
 
Temat:19 Komórki, do szeregu! Świat tabel.

Do realizacji zajęć potrzebny będzie film szkoleniowy  platformy Youtube :

Zadanie proszę zapisać i wysłać.
p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl 

 
Temat17/18: Tworzenie prezentacji za pomocą konta google.
 
Tworzenie prezentacji
Temat: Jak spędzam wolny czas ?

Prezentacja powinna składać się z co najmniej 10 slajdów.
W prezentacji proszę użyć przejść oraz animacji.

(jeżeli kopiujemy tekst z Internetu to proszę umieścić link ze źródłem który skopiowaliśmy)
Każdy slajd powinien składać się z co najmniej dwóch zdań oraz jednego zdjęcia.
Film instruktażowy z tworzenia prezentacji w google – film1

Prace proszę udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl


Temat15/16: W poszukiwaniu skarbu.
Jak przejść przez labirynt?
 str 40 - 47
Poniżej wstawiam film z youtube, który doskonale opisuje przebieg zadania:
film2

 

zadanie proszę zapisać (zrobić PrtSC) wysłać na adres::p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

 
Temat14: Od wielokąta do rozety.
Tworzenie bardziej skomplikowanych rysunków. 
strona 55- 58

zadanie proszę zapisać (zrobić PrtSC) wysłać na adres::p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
 
Temat13: Scena niczym kartka. O rysowaniu w programie Scratch.   
  Zadanie do wykonania.
 
Film szkoleniowy jak rysować w programie Scratch - film

zadanie proszę zapisać (zrobić PrtSC) wysłać na adres::p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl strona 50

Link do kartkówki:
https://www.testportal.pl/test.html?t=PJdaKTfMxFSa
  Temat12: Powtórzenie wiadomości z elementów budowy komputera.
CELE LEKCJI: Wiadomości: Uczeń potrafi: 
-  nazwać podstawowe części składowe komputera;
-  wie, do czego służą: jednostka centralna. monitor i klawiatura;
-  wyjaśnić, jaką rolę pełnią podstawowe urządzenia znajdujące się w jednostce centralnej;
 - podać przykłady urządzeń zewnętrznych.  

Umiejętności: Uczeń potrafi:
• wskazać elementy zestawu komputerowego;
• włączyć i wyłączyć komputer;
• rozpoznać, kiedy pracują określone urządzenia zamontowane w komputerze;
• przyporządkować urządzenia zewnętrzne do określonej grupy.
Przygotowałem filmy szkoleniowe z zakresu budowy komputera

Temat11: Tworzenie tła w programie Pivot.
Cel zajęć:
- Nauka dodawanie figur, modyfikacja.
- dodawania tła
- zmiana wyglądu, rozmiaru obiektów graficznych w programie.
- zapisywanie pracy w różnych rozszerzeniach graficznych.
Realizacja zajęć:

Film instruktażowy jak dodawać tło do animacji : FILM
Proszę uruchomić program Pivot a następnie wykonujemy animacje z użyciem tła, zadanie proszę zapisać w rozszerzeniu gif i wysłać na adres::p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
 Temat10: Tworzenie obiektów, obrazów Sprite w Pivocie. 😀
Cel zajęć:
- Nauka dodawanie figur, modyfikacja.
- dodawania tła
- zmiana wyglądu, rozmiaru obiektów graficznych w programie.
- zapisywanie pracy w różnych rozszerzeniach graficznych.
Realizacja zajęć:
Proszę uruchomić program Pivot a następnie wykonujemy animacje z użyciem tła, obrazów Sprite, zadanie proszę zapisać w rozszerzeniu gif i wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Film szkoleniowy: Zadanie 1
 Temat9: Tworzenie nowych figur w Pivocie.
Cel zajęć:
- Nauka dodawanie figur, modyfikacja.
- zapisywanie figur
- zmiana wyglądu, rozmiaru obiektów graficznych w programie.
- zapisywanie pracy w różnych rozszerzeniach graficznych.
Realizacja zajęć:
Proszę uruchomić program Pivot a następnie wykonujemy zadanie 1
Zadanie 1
 Film szkoleniowy z zadaniem - film
Uruchom program Pivot Animator, a następnie stwórz następujące figury:

Zadanie proszę zapisać w formacie gif ,wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Temat8: Tworzenie prostej animacji.

Cel zajęć:

- Nauka instalacji oprogramowania,
- tworzenie animacji poklatkowej.
- zmiana wyglądu, rozmiaru obiektów graficznych w programie.
- zapisywanie pracy w różnych rozszerzeniach graficznych.

Realizacja zajęć:
Proszę zainstalować program Pivot z strony:PIVOT
Następnie klikamy

Film instruktażowy (od instalacji do pracy z programem do obsługi i zapisywania pracy)

Pivot Animator (wcześniej znany jako Pivot Stickfigure Animator) to darmowy program do tworzenia animacji 2D, w oparciu o tak zwanych "patyczkowych ludzików" (ang. stick-man). Aplikacja pozwala na szybkie przygotowanie prostych animacji nawet mniej doświadczonym osobom. Tworzenie filmu animowanego ogranicza się do rysowania figur z kilku kresek oraz późniejsze modyfikowanie jej na kolejnych kadrach animacji.

Pivot Animator został wyposażony również w bazę gotowych figur i rysunków, z których możemy skorzystać. Gotowy projekt będzie można zapisać w postaci pliku wideo AVI i animacji GIF. Istnieje również możliwość zachowania pojedynczych klatek animacji w formie graficznej GIF, JPEG i PNG. Dużą zaletą programu Pivot Animator jest mały rozmiar pliku instalacyjnego oraz niskie zapotrzebowanie na zasoby systemowe komputera.

Temat7: Edukacja poprzez zabawę - gra edukacyjna.

W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grą edukacyjną.

Temat4/5/6: Tworzenie prezentacji za pomocą konta google.

Naszym celem jest stworzenie prezentacji na temat wody

W prezentacji proszę umieścić informację na temat wody:
- Dlaczego woda jest nam potrzebna?
- W jaki sposób możemy oszczędzać wodę?
- Czym jest ślad wody?
- W ilu procentach człowiek składa się z wody?

Do szukania informacji z Internetu proszę wykorzystać internetową encyklopedię wikipedia.org

Prezentacja powinna składać się z co najmniej 10 slajdów.
W prezentacji proszę użyć przejść oraz animacji.
(jeżeli kopiujemy tekst z Internetu to proszę umieścić link ze źródłem który skopiowaliśmy)
Każdy slajd powinien składać się z co najmniej dwóch zdań oraz jednego zdjęcia.

Film instruktażowy z tworzenia prezentacji w google – film1

Prace proszę udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl


Temat3: Godzina kodowania – nauka programowania poprzez zabawę.

Cel zajęć: nauka zasad programowania za pomocą gier interaktywnych.

 

Zadanie do wykonania: proszę uruchomić i rozwiązać poniższe łamigłówki:

Gwiezdne Wojny: Budowanie galaktyki przy pomocy kodu

Koduj z Anną i Elsą


Poniżej program w Scratch, w którym rysują się figury kreślone przez Elsę łyżwami na lodzie. Po kliknięciu flagi trzeba kolejno wciskać litery od "a" do "i". Link do skryptów znajdziesz na https://scratch.mit.edu/projects/38336106



Temat2: Tworzenie tabel z obramowaniem.

Celem naszych zajęć jest nauczenie się formatowania tabel, w tym obramowanie, scalanie komórek.

 

Zadanie do wykonania:

Proszę stworzyć tabelę  z 4 kolumnami i 6 wierszami. Tabelę formatujemy zgodnie z poniższym rysunkiem.

Obramowanie zewnętrzne: lina ciągła, kolor czerwony, rozmiar 6 pkt.

Obramowanie wewnętrzne: linia przerywana, kolor czerwony, rozmiar 1 pkt.

                        Film instruktażowy (jak wykonać to zadanie) – film1



Temat1: Tworzenie tabel za pomocą konta google.

Proszę stworzyć plan lekcji z wykorzystaniem tabeli

1)     Plan lekcji powinien posiadać godziny lekcji, oraz dni tygodni.

2)     Każdy przedmiot powinien być wypełniony innym kolorem.

3)     Proszę o estetyczne wykonanie tabeli.

Film instruktażowy z tworzeniem planu lekcji w aplikacji – dokumenty. - film1

Do wykonania planu lekcji możemy skorzystać ze strony:
https://azaliowa.edupage.org/timetable/

Pracę należy udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl


Poniżej są tematy realizowane w nauczaniu zdalnym w roku szkolnym 2019/20 i te materiały będą dostępne jeszcze przez rok. Zapraszamy do korzystania.





Temat14: Edukacja poprzez zabawę – gry edukacyjne.

W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grami edukacyjnymi.
Linki do gier:

Temat13: Zasady bezpiecznej pracy w sieci lokalnej i globalnej.
Bezpieczna praca w sieci to niezwykle istotna sprawa. W mediach pojawiają się informacje o zawieraniu tragicznie kończących się znajomości albo utracie dużych pieniędzy zapłaconych za produkty, które nigdy nie dotarły do klienta. Często, mówiąc o bezpieczeństwie, chodzi o zabezpieczenie przed złośliwym oprogramowaniem. Aby bezpiecznie korzystać z komputera w sieci, należy stosować się do kilku zasad.
Zasady podane poniżej są tylko wskazówkami, jak zachowywać się w sieci, aby nie ponieść niepotrzebnych strat.
  • Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.
  • Nie otwieraj wiadomości od nieznajomych osób.
  • Pobieraj pliki tylko ze sprawdzonych źródeł.
  • Nie klikaj w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e‑mail.
  • Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł.
  • Nie wysyłaj swoich zdjęć.
  • Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych.
  • Stosuj mocne, trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.
  • Czytaj regulaminy.
  • Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL (ang. Secure Socket Layer - zapewnia poufność i transmisji danych).
  • Pamiętaj, że osoba, którą poznasz w sieci może nie być tym, za kogo się podaje.
  • Nie podawaj swoich prawdziwych danych osobowych. Wymyśl sobie jakiś nick (nazwę nie związaną z twoimi danymi personalnymi).
  • Bądź ostrożny, jeśli chcesz spotkać się z osobami poznanymi przez Internet!
  • Nie podawaj nikomu danych swoich znajomych.
  • Nie publikuj zdjęć swoich znajomych bez ich zgody.
Filmy edukacyjne:

Temat12: Krótka historia. Sterowanie animacją.
Cele operacyjne:
W zakresie wiadomości:
Uczeń zna:
·        na jakie typy dzielimy animację niestandardową
W zakresie umiejętności:
Uczeń potrafi:
·        ustawić wejście, wyróżnienie, wyjście i ścieżki ruchu dla elementu animowanego
·        wstawić autokształt na slajdzie
·        posługiwać się chronometrażem
·        ustawić kolejność pojawiania się efektów animacji
Film szkoleniowy – wstawianiem animacji Microsoft Office
Film szkoleniowy – wstawianie animacja LibreOffice


Test poprawkowy - budowa komputera
Temat11: Power Point – tworzenie prezentacji.

Zadanie do wykonania: Proszę wykonać prezentację kraju, którego chciałbyś zwiedzić

film szkoleniowy: film1 
Tworzenie prezentacji multimedialnych to bardzo przydatna umiejętność, która przydaje się od szkoły, po studia, skończywszy na pracy, w której czasami bywa tak, że mamy za zadanie coś zaprezentować i prezentację musimy przygotować sami na komputerze w domu. W tym krótkim poradniku omówimy kilka podstawowych funkcji programu Microsoft PowerPoint 2007, dzięki którym będziemy potrafili bez żadnego problemu zrobić prostą, przejrzystą prezentację, której nie powstydzimy się nawet wśród ekspertów! A więc, zaczynamy!
 Krok 1: Wybór stylu graficznego
Pierwszym krokiem jest wybranie stylu graficznego jakiego użyjemy w naszej prezentacji, aby wyglądała ona ładnie, schludnie i przejrzyście. Klikamy na „Projekt” na górnym pasku zadań, po czym rozwijamy listę z dostępnymi szatami graficznymi (Uwaga: Ważne jest, aby wybrać odpowiednią grafikę do tematu o jakim ma być prezentacja, czyli jeśli jest ona na poważny temat używać raczej stonowanych kolorów).

Krok 2: Uzupełnienie informacji o prezentacji
Po wybraniu odpowiedniego motywu czas na wypełnienie strony tytułowej. Wpisujemy tam najczęściej temat o jakim będzie dana prezentacja oraz opcjonalnie własne imię, nazwisko lub firmę.

Krok 3: Stworzenie slajdu
Po stworzeniu strony tytułowej, w menu po lewej klikamy prawym przyciskiem myszy na miniaturkę slajdu i wybieramy „Nowy slajd…

Krok 4: Formatowanie slajdu, wykonanie spisu treści
Kolejne slajdy po stronie tytułowej są przystosowane do wyświetlania tekstu i zdjęć/obrazków, więc wyglądają pod względem układu trochę inaczej niż strona tytułowa, lecz kolorystycznie wszystko do siebie pasuje. Jako pierwszy slajd dobrym zabiegiem jest utworzenie spisu treści. Dodatkowego polotu w wyglądzie dodają zdjęcia/obrazki umieszczone w prezentacji. Aby wstawić obrazek, w górnym menu wybieramy „Wstawianie” -> „Obraz” i wybieramy obrazek z dysku komputera.

Krok 5: Wstawienie opisu slajdu
Dalej tworzymy już slajdy zgodne ze spisem treści (często wstawiamy obrazki/zdjęcia, gdyż dzięki temu prezentacja jest bardziej przyjazna dla słuchacza). Tekst piszemy w „Polu tekstowym”, które jest dostępne w zakładce „Wstawianie” -> „Pole tekstowe”.

Krok 6: Tworzenie kolejnych slajdów
Tworząc kolejne slajdy, aby ułatwić sobie życie możemy po prostu kopiować poprzedni slajd, co sprawi że nagłówki i niektóre pola tekstowe będą znajdowały się w tym samym miejscu, a nie „porozjeżdżają się”.

Krok 7: Wykonanie slajdu końcowego

Gdy zaprojektujemy wszystkie slajdy w naszej prezentacji, powinniśmy pamiętać o slajdzie końcowym – najlepiej takim jak tytułowy, tylko z inną treścią. Kopiujemy więc slajd tytułowy i wklejamy go na sam koniec, po czym zmieniamy jego treść.

Krok 8: Ustawienie animacji
Teraz mamy już wszystkie slajdy, pozostaje więc „upiększyć” naszą prezentację. Z pewnością „miłym dla oka” efektem są przejścia pomiędzy slajdami. Wchodzimy w „Animacje” i z listy wybieramy rodzaj przejścia. Po wybraniu możemy kliknąć „Zastosuj do wszystkich” – wtedy przejście będzie włączone pomiędzy wszystkimi slajdami od razu.

Krok 9: Podgląd prezentacji
W każdej chwili możemy włączyć podgląd naszej prezentacji klikając na ikonę „Pokaz slajdów” w prawym dolnym rogu. W trybie podglądu slajdy przełącza się kliknięciem myszki, a wychodzi się z niego poprzez naciśnięcie klawisza Esc.

Krok 10: Dźwięk w prezentacji
Ostatnim elementem będzie dodanie muzyki do prezentacji (jest to opcjonalne, gdyż nie zawsze chcemy, aby muzyka grała w tle). Mamy teraz dwa wyjścia, albo dodamy dźwięk na przejściach pomiędzy slajdami, albo dodamy muzykę grającą w tle poprzez cały czas trwania prezentacji.
Sposób A – dźwięk na przejściach pomiędzy slajdami
    Wybieramy „Animacje” i po prawej na górze w polu „Dźwięk przejścia” wskazujemy dźwięk jaki chcemy usłyszeć. Po wybraniu odpowiedniego naciskamy „Zastosuj do wszystkich”.
        
Sposób B – muzyka w tle
    W górnym menu wchodzimy w „Wstawianie” -> „Dźwięk” -> „Dźwięk z pliku…”.


Na slajdzie wyświetlił nam się żółty głośnik. Klikamy na niego lewym przyciskiem myszy, następnie w górnym menu wybieramy „Opcje”. W polu „Odtwórz dźwięk” wskazujemy „Odtwórz na wielu slajdach”. Oprócz tego warto jest zaznaczyć opcję „Ukryj podczas odtwarzania” – (żółty głośnik nie będzie widoczny podczas odtwarzania pokazu slajdów) oraz „W pętli do zatrzymania” – (Jeśli piosenka się skończy przed zakończeniem pokazu, automatycznie włączy się od początku).
Rysunek 12
o tyle jeśli chodzi o tworzenie prostych prezentacji. Program Microsoft Office PowerPoint 2007 skrywa w sobie mnóstwo wyszukanych i dających niesamowite efekty opcji, lecz do stworzenia prostej prezentacji wystarczy nam znajomość kilku podstawowych funkcji opisanych w tym artykule.
Należy pamiętać o tym, aby prezentacja była estetyczna, by znajdowały się w niej konkretne informacje, oraz aby nie przesadzić z niepotrzebnymi efektami, gdyż przy długich prezentacjach może to powodować irytujący efekt.
Temat10: Budowa komputera – utrwalenie wiadomości.

Link do testu : TEST

Po teście zapraszam do gry edukacyjnej:


Temat9: Powtórzenie wiadomości z elementów budowy komputera.

CELE LEKCJI: Wiadomości: Uczeń potrafi: 
-  nazwać podstawowe części składowe komputera;
-  wie, do czego służą: jednostka centralna. monitor i klawiatura;
-  wyjaśnić, jaką rolę pełnią podstawowe urządzenia znajdujące się w jednostce centralnej;
 - podać przykłady urządzeń zewnętrznych.  

Umiejętności: Uczeń potrafi:
• wskazać elementy zestawu komputerowego;
• włączyć i wyłączyć komputer;
• rozpoznać, kiedy pracują określone urządzenia zamontowane w komputerze;
• przyporządkować urządzenia zewnętrzne do określonej grupy.
Przygotowałem filmy szkoleniowe z zakresu budowy komputera



Temat8: Tworzenie obiektów, obrazów Sprite w Pivocie. 😀



Cel zajęć:
- Nauka dodawanie figur, modyfikacja.
- dodawania tła
- zmiana wyglądu, rozmiaru obiektów graficznych w programie.
- zapisywanie pracy w różnych rozszerzeniach graficznych.

Realizacja zajęć:
Proszę uruchomić program Pivot a następnie wykonujemy animacje z użyciem tła, obrazów Sprite, zadanie proszę zapisać w rozszerzeniu gif i wysłać na adres: pawelhommel1@gmail.com

Film szkoleniowy: Zadanie 1
Temat7: Tworzenie ramek i tabel



Czas trwania : 45
1. Dotychczasowe umiejętności:
  • umiejętność korzystania z pomocy wbudowanej do programu,
  • obsługa edytora grafiki Paint, edytora tekstu Notatnik, podstawowe umiejętności obsługi edytor tekstu Word
2. Cele lekcji:
  • Cel poznawczy (intelektualny)
-        nabycie umiejętności wstawiania, tworzenia i formatowania tabel 
-        zapoznanie z nowymi pojęciami: tabela, komórka, wiersz, kolumna
·       Cel praktyczny (psychomotoryczny)
       tworzenie tabel, zmiana szerokości  kolumn oraz zmiana rodzajów obramowań)
       zapisywanie dokumentu na dysku;
Tworzenie ramek
Proszę wykonywać polecenia według wzoru:

Ciała stałe

Ciecze

Gazy

Nazwa substancji
Ciepło właściwe
(J/(kg*K))
Nazwa substancji
Ciepło właściwe
(J/(kg*K))
Nazwa substancji
Ciepło właściwe
(J/(kg*K))
Ołów
130
Rtęć
100
Tlen
916
Miedź
385
Nafta
2100
Azot
1050
Aluminium
920
Spirytus
2400
Para wodna
1020
Lód
2100
Woda
4190
Wodór
14300

Film z wykonaniem zadania:  FILM!1
Pracę proszę zapisać i wysłać na adres: pawelhommel1@gmail.com
 

Temat6: Tworzenie tła w programie Pivot.

Cel zajęć:

- Nauka dodawanie figur, modyfikacja.
- dodawania tła
- zmiana wyglądu, rozmiaru obiektów graficznych w programie.
- zapisywanie pracy w różnych rozszerzeniach graficznych.

Realizacja zajęć:

Film instruktażowy jak dodawać tło do animacji : FILM

Proszę uruchomić program Pivot a następnie wykonujemy animacje z użyciem tła, zadanie proszę zapisać i wysłać na adres: pawelhommel1@gmail.com
 
Temat5: Tworzenie nowych figur w Pivocie.
Cel zajęć:
- Nauka dodawanie figur, modyfikacja.
- zapisywanie figur
- zmiana wyglądu, rozmiaru obiektów graficznych w programie.
- zapisywanie pracy w różnych rozszerzeniach graficznych.

Realizacja zajęć:
Proszę uruchomić program Pivot a następnie wykonujemy zadanie 1
Zadanie 1
 Film szkoleniowy z zadaniem - film
Uruchom program Pivot Animator, a następnie stwórz następujące figury:

Zadanie proszę zapisać w formacie gif ,wysłać na adres: pawelhommel1@gmail.com

Temat4: Tworzenie prostej animacji.
Cel zajęć:



- Nauka instalacji oprogramowania,
- tworzenie animacji poklatkowej.
- zmiana wyglądu, rozmiaru obiektów graficznych w programie.
- zapisywanie pracy w różnych rozszerzeniach graficznych.

Realizacja zajęć:
Proszę zainstalować program Pivot z strony:PIVOT
Następnie klikamy

Film instruktażowy (od instalacji do pracy z programem do obsługi i zapisywania pracy)

Pivot Animator (wcześniej znany jako Pivot Stickfigure Animator) to darmowy program do tworzenia animacji 2D, w oparciu o tak zwanych "patyczkowych ludzików" (ang. stick-man). Aplikacja pozwala na szybkie przygotowanie prostych animacji nawet mniej doświadczonym osobom. Tworzenie filmu animowanego ogranicza się do rysowania figur z kilku kresek oraz późniejsze modyfikowanie jej na kolejnych kadrach animacji.

Pivot Animator został wyposażony również w bazę gotowych figur i rysunków, z których możemy skorzystać. Gotowy projekt będzie można zapisać w postaci pliku wideo AVI i animacji GIF. Istnieje również możliwość zachowania pojedynczych klatek animacji w formie graficznej GIF, JPEG i PNG. Dużą zaletą programu Pivot Animator jest mały rozmiar pliku instalacyjnego oraz niskie zapotrzebowanie na zasoby systemowe komputera.
  

Temat 3: Powtórzenie wiadomości z skrótów klawiszowych.



Cel lekcji:
Przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej na temat skrótów klawiszowych.
Nauka obsługi linków internetowych
Wypełniania formularzy online

Przebieg lekcji:
Proszę uruchomić poniższy link a następnie wpisać swoje imię oraz nazwisko w polu nazwisko proszę dodatkowo podać klasę
Kliknij na Test

 

Temat 2: Wybrane skróty klawiszowe

1.         Cele lekcji
a) Wiadomości
·        Uczeń wie, do czego służą skróty klawiszowe.
b) Umiejętności
·        Uczeń potrafi posługiwać się poznanymi skrótami.
·        Usprawnienie pracy z komputerem.
·        Uczeń umie wykonać proste polecenia wykorzystując skróty klawiszowe.
·        Uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości w prostych ćwiczeniach.
2.         Metoda i forma pracy
·        praktyczne – ćwiczeniowa
·        prezentacja
3.         Środki dydaktyczne
·        Stanowisko komputerowe
·        Oprogramowanie użytkowe MS Word , open office
·        Dostęp do Internetu
4.         Przebieg lekcji
a) Faza realizacyjna
Ćwiczenie 1
Proszę skopiować fragment tekstu.

Jan Brzechwa „Atrament”

Nikt opisać nie potrafi,
Jaki w szkole powstał zamęt,
Gdy na lekcji geografii
Nagle rozlał się atrament.

Porozlewał się po mapie,
Co leżała na katedrze,
Tutaj cieknie, tam znów kapie,
Wnet do różnych miast się wedrze.

W Kocku, Płocku, Radzyminie
Czarne kleksy się rozprysły
I atrament dalej płynie,
I już wlewa się do Wisły.

b) Proszę przeczytać i przećwiczyć następujące skróty klawiszowe.

Home – przejście na początek wiersza
Ctrl + Home –na początek dokumentu
End – na koniec wiersza
Ctrl + End – na koniec dokumentu
Ctrl +  Z – wycofanie się z ostatniej operacji
Ctrl + Y – powtórzenie ostatniej operacji
Ctrl + C – kopiowanie zaznaczonego bloku
Ctrl + X – wycięcie zaznaczonego bloku
Ctrl + V – wklejenie zaznaczonego bloku
Delete – usunięcie zaznaczonego bloku
Ctrl + B – pogrubienie tekstu
Ctrl + I – wprowadzenie kursywy
Ctrl + U – podkreślenie pojedyncze ciągłe
Ctrl + A – zaznaczenie całego dokumentu
Ctrl + N – nowy dokument, plik
Ctrl + P – drukuj
Ctrl + S – zapisz
Ctrl + L – wyrównanie do lewej
Ctrl + R – wyrównanie do prawej
Ctrl + E – wyśrodkuj tekst
Ctrl + J – wyjustuj tekst
Ctrl + ] – zwiększ czcionkę o 1 pkt
Ctrl + [ - zmniejsz czcionkę o 1 pkt
Ćwiczenie 2
Proszę sprawdzić działanie skrótów klawiszowych na wcześniej skopiowanym tekście.
 
Proszę kliknąć tutaj  film

Temat 1: Tworzenie i formatowanie tabel w edytorze tekstu Word


Pracę można wykonać w darmowym pakiecie open office, który można pobrać z strony: https://www.openoffice.org/pl/download/index.html


Temat: Tworzenie i formatowanie tabel w edytorze tekstu Word


Samodzielna praca uczniów w oparciu o tekst przewodni:

Tekst przewodni


1.     Przeczytaj uważnie cały tekst, który jest dziś Twoim przewodnikiem
2.     Uruchom komputer a następnie program Word 
3.     Zapoznaj się z widokiem ekranu a następnie otwórz: Menu: Tabela
4.     Dokładnie obejrzyj polecenia służące do tworzenia i modyfikacji tabel
5.     Zapoznaj się z zadaniami, które masz do wykonania na dzisiejszej lekcji
6.     Zadania wykonuj stopniowo zaczynając od pierwszego do ostatniego
7.     Ekran monitora jest Twoim „arkuszem do pracy”
8.     „Arkusz” wypełniaj stopniowo korzystając z poleceń znajdujących się przy każdym zadaniu
9.     Ustaw rodzaj czcionki na Times New Roman 12 pkt.
10.  Tworząc tabele korzystaj z funkcji Tabela – wstaw tabelę (podając dokładną liczbę wierszy i kolumn)
11.  Jeśli nie wiesz jak wykonać poniższe zadania poproś o pomoc prowadzącego zajęcia



Zadanie 1 Utwórz tabelę składającą się z pięciu kolumn i pięciu wierszy; dostosuj szerokość kolumn i
wierszy 

L.p.
Nazwa towaru
Ocena
Cena
Waluta
1.
Banany
Dobre
3,00
2.
Czekolada
Bardzo dobra
8,00
3.
Papier ksero
Bardzo dobry
16,20
4.
Drukarka
Dostateczny
180,50

-        utwórz tabelę 5 x 5
-        dostosuj szerokość kolumn przeciągając linie pionowe w lewo lub prawo za pomocą myszki
-        wypełnij tekstem pola utworzonej tabeli korzystając z funkcji wyśrodkuj, wyrównaj do lewej itp.
-        zaznacz pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę kolorem: tabela – rysuj tabelę – kolor cieniowania


Zadanie 2
Do powyższej tabeli dodaj kolumny i wiersze według wzoru

L.p.
Nazwa towaru
Ocena
Ilość
Cena
Waluta
Koszt
1.
Banany
Dobre
10
3,00
30,0
2.
Czekolada
Bardzo dobra
3
8,00
24,0
3.
Papier ksero
Bardzo dobry
10
16,20
162,0
4.
Drukarka
Dostateczny
10
180,50
1805,0
5.
Mks Vir
Dobry
10
75,50
755,0

-        skopiuj i wstaw tabelę z zadania pierwszego
-        w odpowiednich miejscach dodaj kolumny: zaznacz kolumnę blokiem – tabela – wstaw kolumny
-        wstaw wiersze: tabela – wstaw wiersze
-        oblicz koszt towaru korzystając z kalkulatora: Start/ Programy/ Akcesoria: Kalkulator
-        zmień obramowanie tabeli – zaznacz tabelę lewym przyciskiem myszy, kliknij prawym przyciskiem myszy w dowolnej zaznaczonej komórce i wybierz :
Obramowanie i cieniowanie; następnie z otwartego okna wybierz zakładkę : Krawędzie – Wszystkie, Styl – podwójna linia i kliknij OK. 



Jeżeli zostało Ci trochę wolnego czasu utwórz własną tabelę wykorzystując poznane na zajęciach funkcje.

Jak wykonać krzyżówkę film
Praca domowa  Znajdź w podręczniku dowolnego przedmiotu krzyżówkę i przygotuj ją.

Pracę można wysłać na adres: pawelhommel1@gmail.com