Klasa 4


Zadania dla klasy 4

 Temat:16 Niech wygra najlepszy. Jak policzyć punkty w programie Scratch?

 

 
Link do Scratch

 Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Temat:15 Zapraszamy na przyjęcie. O formatowaniu tekstu.

 

Zadanie do wykonania.
1.Twoja klasa organizuje uroczystość z okazji Dnia Nauczyciela. Przygotuj zaproszenie. Umieść na nim informacje o miejscu, dacie i godzinie rozpoczęcia uroczystości

2.Zapisz dokument pod nazwą Zaproszenie.

Film szkoleniowy

 Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl


Temat:14 Edukacja poprzez zabawę – gry edukacyjne.

W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grami edukacyjnymi.
Linki do gier:

 


Angry Birds

Artysta   

 

Temat:13 Zapraszamy na przyjęcie. O formatowaniu tekstu.

Do realizacji zajęć potrzebny będzie film szkoleniowy  platformy Youtube :

Zadanie proszę zapisać i wysłać.
p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
 
Temat 12: Małpie figle. O sterowaniu postacią.

 Poniżej wstawiam film z youtube, który doskonale opisuje przebieg zadania:

Zadanie proszę zapisać i wysłać.
p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
 

 Temat 11: Sortowanie tekstu w tabeli.

Proszę wykonać zadanie na podstawie filmu - zadanie
Prace proszę udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Temat 10: Zasady bezpiecznej pracy w sieci lokalnej i globalnej.

Bezpieczna praca w sieci to niezwykle istotna sprawa. W mediach pojawiają się informacje o zawieraniu tragicznie kończących się znajomości albo utracie dużych pieniędzy zapłaconych za produkty, które nigdy nie dotarły do klienta. Często, mówiąc o bezpieczeństwie, chodzi o zabezpieczenie przed złośliwym oprogramowaniem. Aby bezpiecznie korzystać z komputera w sieci, należy stosować się do kilku zasad.
Zasady podane poniżej są tylko wskazówkami, jak zachowywać się w sieci, aby nie ponieść niepotrzebnych strat.
  • Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.
  • Nie otwieraj wiadomości od nieznajomych osób.
  • Pobieraj pliki tylko ze sprawdzonych źródeł.
  • Nie klikaj w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e‑mail.
  • Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł.
  • Nie wysyłaj swoich zdjęć.
  • Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych.
  • Stosuj mocne, trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.
  • Czytaj regulaminy.
  • Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL (ang. Secure Socket Layer - zapewnia poufność i transmisji danych).
  • Pamiętaj, że osoba, którą poznasz w sieci może nie być tym, za kogo się podaje.
  • Nie podawaj swoich prawdziwych danych osobowych. Wymyśl sobie jakiś nick (nazwę nie związaną z twoimi danymi personalnymi).
  • Bądź ostrożny, jeśli chcesz spotkać się z osobami poznanymi przez Internet!
  • Nie podawaj nikomu danych swoich znajomych.
  • Nie publikuj zdjęć swoich znajomych bez ich zgody.
Filmy edukacyjne:

Temat8/9: Wybrane skróty klawiszowe.

https://www.testportal.pl/test.html?t=edDBBQmzRuWX
1. Cele lekcji
Uczeń wie, do czego służą skróty klawiszowe.

b) Umiejętności

·        Uczeń potrafi posługiwać się poznanymi skrótami.
Usprawnienie pracy z komputerem.Uczeń umie wykonać proste polecenia wykorzystując skróty klawiszowe.
Uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości w prostych ćwiczeniach.

2. Metoda i forma pracy

·        praktyczne – ćwiczeniowa

·        prezentacja

3. Środki dydaktyczne

·        Stanowisko komputerowe

·        Oprogramowanie użytkowe MS Word , open office

·        Dostęp do Internetu

4. Przebieg lekcji

a) Faza realizacyjna
Ćwiczenie 1

Zapraszam do zapoznania się z filmem szkoleniowym - Film

Proszę skopiować fragment tekstu.

Jan Brzechwa „Atrament”


Nikt opisać nie potrafi,

Jaki w szkole powstał zamęt,

Gdy na lekcji geografii

Nagle rozlał się atrament.



Porozlewał się po mapie,

Co leżała na katedrze,

Tutaj cieknie, tam znów kapie,

Wnet do różnych miast się wedrze.



W Kocku, Płocku, Radzyminie

Czarne kleksy się rozprysły

I atrament dalej płynie,

I już wlewa się do Wisły.

 b) Proszę przeczytać i przećwiczyć następujące skróty klawiszowe.

Home – przejście na początek wiersza
Ctrl + Home –na początek dokumentu
End – na koniec wiersza
Ctrl + End – na koniec dokumentu
Ctrl +  Z – wycofanie się z ostatniej operacji
Ctrl + Y – powtórzenie ostatniej operacji
Ctrl + C – kopiowanie zaznaczonego bloku
Ctrl + X – wycięcie zaznaczonego bloku
Ctrl + V – wklejenie zaznaczonego bloku
Delete – usunięcie zaznaczonego bloku
Ctrl + B – pogrubienie tekstu
Ctrl + I – wprowadzenie kursywy
Ctrl + U – podkreślenie pojedyncze ciągłe
Ctrl + A – zaznaczenie całego dokumentu
Ctrl + N – nowy dokument, plik
Ctrl + P – drukuj
Ctrl + S – zapisz
Ctrl + L – wyrównanie do lewej
Ctrl + R – wyrównanie do prawej
Ctrl + E – wyśrodkuj tekst
Ctrl + J – wyjustuj tekst
Ctrl + ] – zwiększ czcionkę o 1 pkt
Ctrl + [ - zmniejsz czcionkę o 1 pkt
Ćwiczenie 2
Proszę sprawdzić działanie skrótów klawiszowych na wcześniej skopiowanym tekście.

Teamt7:Nie tylko pędzlem. Pisanie i ilustrowanie tekstu - zadania projektowe.

Zadanie z podręcznika strona 46-47  

Temat 6:Ptasie trele. Wklejanie zdjęć i praca z narzędziem Tekst.

Zadanie z książki str 42-45

Film szkoleniowy 

Zadanie proszę zapisać i wysłać.

Temat 5:Tworzymy perspektywę

korzystając z programu graficznego Microsoft Paint.
Cele zajęć:

  • Wykorzystanie komputera do tworzenia obrazów.
  • Doskonalenie umiejętności korzystania z programu Paint.
  • Wprowadzenie do zagadnienia perspektywy w malarstwie i rysunku.


Przebieg zajęć:

  •  Przedstawienie tematu.
  •  Uruchomienie programu Paint.
  •  Wykonanie przy pomocy dowolnie wybranych przyborów rysunku przedstawiającego np. drzewo
    • Zaznaczenie narysowanego obiektu.
    •  Skopiowanie go.
    •  Wklejenie skopiowanego rysunku.
    •  Następnie z menu programu wybieramy polecenie obraz, następnie rozciągnij / pochyl


    Każdorazowo dla wklejonego obiektu, w pozycji rozciąganie wpisujemy wartość o 15% mniejszą, zarówno w pionie jak i w poziomie. W rezultacie nasz rysunek będzie się stopniowo „kurczył”.

    •   Opisaną czynność powtarzamy kilka razy, tak, aby drzewa utworzyły fragment alei.

     Ustawione w szeregu malejące drzewa uzupełniamy tłem według własnego pomysłu.


  • Wyrażenie perspektywy jest, szczególnie dla młodszych dzieci zagadnieniem trudnym. Użycie przedstawionego sposobu ułatwi zrozumienie problemu, a uzyskane efekty z pewnością zachęcą uczniów do poszukiwania nowych, własnych rozwiązań.

     Film szkoleniowy jak wykonać przedstawione Ustawione w szeregu malejące drzewa uzupełniamy tłem według własnego pomysłu.
    zadanie : Film1
    Zadanie proszę zapisać i wysłać.

Temat4: Edukacja poprzez zabawę – gry edukacyjne.

Temat 8: Sortowanie tekstu w tabeli.

W programie do edycji tekstu, podobnie jak w arkuszu kalkulacyjnym w łatwy i szybki sposób uporządkujesz dane zawarte w tabeli, np. listę uczniów twojej klasy.
Z poprzednich lat wiesz, że sortowanie polega na uporządkowaniu danych według następujących kryteriów:
·        sortowanie liczb od największej do najmniejszej (sortowanie malejące) lub odwrotnie,
·          sortowanie alfabetyczne od A do Z (sortowanie rosnące) lub odwrotnie.  
Na przykładzie prezentowanego ćwiczenia zobacz, jak można sortować dane zawarte w tabeli.
Ćwiczenie 1
Używając odpowiednich przycisków, posortuj dane rosnąco lub malejąco, kolejno według nazwisk, imion i wzrostu uczniów.

Nazwisko
Imię
Wzrost (cm)
Adamska
Ewelina
168
Kowalska
Anna
159
Król
Maciej
168
Krysiak
Julia
170
Nowak
Tomasz
172
Nowak
Adam
172


Film szkoleniowy z zadaniem:
FILM

Temat7: Edukacja poprzez zabawę - gra edukacyjna.

W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grą edukacyjną.

Temat6: W poszukiwaniu nowych lądów. Praca w dwóch oknach

Proszę wykonać pracę na podstawie filmu.



Temat5:  W poszukiwaniu nowych lądów. Praca w dwóch oknach.

Cel zajęć:

Uczeń potrafi korzystać z narzędzi: linia krzywa, zwielokrotnianie obiektów.

 Proszę wykonać zadanie na podstawie filmu:  statek2

Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl


Temat4: Wiatr w żagle. Zwielokrotnianie obiektów.

Cel zajęć:

Uczeń potrafi korzystać z narzędzi: linia krzywa, zwielokrotnianie obiektów.

 Proszę wykonać zadanie na podstawie filmu:  Wiatr w żagle. Zwielokrotnianie obiektów.

Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl


Temat3: Pierwsze koty za płoty – nauka programowania poprzez zabawę.

Cel zajęć: nauka zasad programowania za pomocą gier interaktywnych.


 

Zadanie do wykonania: proszę uruchomić i rozwiązać poniższe łamigłówki:

AI dla oceanów

https://studio.code.org/s/oceans/stage/1/puzzle/1

Temat2: Tworzenie tabel w aplikacji google.

Celem zajęć jest:

-  tworzenie tabel,

- zapoznanie się z wierszami,

- kolumnami oraz komórkami.

Zadanie do wykonania:

Proszę stworzyć tabelę z 6 kolumnami oraz 8 wierszami, w każdej kolumnie umieść wyraz z : rz, ż, ch, h, ó, u.

Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl

Film instruktażowy z wykonaniem zadania: Film1

 

Temat1: Tworzenie plików tekstowych w aplikacji google.

Celem zajęć jest poznanie  aplikacji google – dokumenty

Zadanie do wykonania: Proszę stworzyć dokument tekstowy:

1)     Opisz w 10 zdaniach swoje zainteresowania
w jednym bloku tekstowym .

2)     Tytuł pracy powinien być wyśrodkowany, czcionka 30.

3)     Pozostała część tekstu powinna być wyjustowana, czcionka 11.

     4)  Pracę proszę wykonać zgodnie z prawidłowymi zasadami pisowni: po przecinku, kropce wstawiamy odstęp.

5)     Pod tekstem proszę umieścić dowolne zdjęcie, rysunek dotyczące waszych zainteresowań.

Film szkoleniowy z zadaniem – Film 1

Film instruktażowy logowanie i korzystanie z konta szkolnego - film!

Prace proszę udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl


Poniżej są tematy realizowane w nauczaniu zdalnym w roku szkolnym 2019/20 i te materiały będą dostępne jeszcze przez rok. Zapraszamy do korzystania.
 



Temat 20: Edukacja poprzez zabawę – gry edukacyjne.

W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grami edukacyjnymi.
Linki do gier:


Temat 19: Zasady bezpiecznej pracy w sieci lokalnej i globalnej.
Bezpieczna praca w sieci to niezwykle istotna sprawa. W mediach pojawiają się informacje o zawieraniu tragicznie kończących się znajomości albo utracie dużych pieniędzy zapłaconych za produkty, które nigdy nie dotarły do klienta. Często, mówiąc o bezpieczeństwie, chodzi o zabezpieczenie przed złośliwym oprogramowaniem. Aby bezpiecznie korzystać z komputera w sieci, należy stosować się do kilku zasad.
Zasady podane poniżej są tylko wskazówkami, jak zachowywać się w sieci, aby nie ponieść niepotrzebnych strat.
  • Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.
  • Nie otwieraj wiadomości od nieznajomych osób.
  • Pobieraj pliki tylko ze sprawdzonych źródeł.
  • Nie klikaj w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e‑mail.
  • Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł.
  • Nie wysyłaj swoich zdjęć.
  • Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych.
  • Stosuj mocne, trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.
  • Czytaj regulaminy.
  • Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL (ang. Secure Socket Layer - zapewnia poufność i transmisji danych).
  • Pamiętaj, że osoba, którą poznasz w sieci może nie być tym, za kogo się podaje.
  • Nie podawaj swoich prawdziwych danych osobowych. Wymyśl sobie jakiś nick (nazwę nie związaną z twoimi danymi personalnymi).
  • Bądź ostrożny, jeśli chcesz spotkać się z osobami poznanymi przez Internet!
  • Nie podawaj nikomu danych swoich znajomych.
  • Nie publikuj zdjęć swoich znajomych bez ich zgody.
Filmy edukacyjne:


Temat 18: Pisanie i ilustrowanie tekstu - zadania projektowe.
               1. Cele lekcji
               a) Wiadomości
Uczeń:
             zna sposoby wprowadzenia elementów graficznych w programie MS Word,
             zna pojęcie obiektu rysunkowego,
             rozumie znaczenie elementów graficznych w edytorze tekstowym.
               b) Umiejętności
Uczeń:
             potrafi wprowadzić, a następnie przekształcić obiekty rysunkowe,
             potrafi umiejętnie korzystać z narzędzi graficznych,
             potrafi wykorzystać możliwości programu MS Word do swoich potrzeb,
             zdobywa umiejętności pracy indywidualnej.
Film szkoleniowy z zadaniem:

Test poprawkowy z budowy komputera - TEST

Temat 17: Power Point – tworzenie prezentacji.

Zadanie do wykonania: Proszę wykonać prezentację kraju, który chciałbyś zwiedzić

film szkoleniowy: film1 
Tworzenie prezentacji multimedialnych to bardzo przydatna umiejętność, która przydaje się od szkoły, po studia, skończywszy na pracy, w której czasami bywa tak, że mamy za zadanie coś zaprezentować i prezentację musimy przygotować sami na komputerze w domu. W tym krótkim poradniku omówimy kilka podstawowych funkcji programu Microsoft PowerPoint 2007, dzięki którym będziemy potrafili bez żadnego problemu zrobić prostą, przejrzystą prezentację, której nie powstydzimy się nawet wśród ekspertów! A więc, zaczynamy!
 Krok 1: Wybór stylu graficznego
Pierwszym krokiem jest wybranie stylu graficznego jakiego użyjemy w naszej prezentacji, aby wyglądała ona ładnie, schludnie i przejrzyście. Klikamy na „Projekt” na górnym pasku zadań, po czym rozwijamy listę z dostępnymi szatami graficznymi (Uwaga: Ważne jest, aby wybrać odpowiednią grafikę do tematu o jakim ma być prezentacja, czyli jeśli jest ona na poważny temat używać raczej stonowanych kolorów).

Krok 2: Uzupełnienie informacji o prezentacji
Po wybraniu odpowiedniego motywu czas na wypełnienie strony tytułowej. Wpisujemy tam najczęściej temat o jakim będzie dana prezentacja oraz opcjonalnie własne imię, nazwisko lub firmę.

Krok 3: Stworzenie slajdu
Po stworzeniu strony tytułowej, w menu po lewej klikamy prawym przyciskiem myszy na miniaturkę slajdu i wybieramy „Nowy slajd…

Krok 4: Formatowanie slajdu, wykonanie spisu treści
Kolejne slajdy po stronie tytułowej są przystosowane do wyświetlania tekstu i zdjęć/obrazków, więc wyglądają pod względem układu trochę inaczej niż strona tytułowa, lecz kolorystycznie wszystko do siebie pasuje. Jako pierwszy slajd dobrym zabiegiem jest utworzenie spisu treści. Dodatkowego polotu w wyglądzie dodają zdjęcia/obrazki umieszczone w prezentacji. Aby wstawić obrazek, w górnym menu wybieramy „Wstawianie” -> „Obraz” i wybieramy obrazek z dysku komputera.

Krok 5: Wstawienie opisu slajdu
Dalej tworzymy już slajdy zgodne ze spisem treści (często wstawiamy obrazki/zdjęcia, gdyż dzięki temu prezentacja jest bardziej przyjazna dla słuchacza). Tekst piszemy w „Polu tekstowym”, które jest dostępne w zakładce „Wstawianie” -> „Pole tekstowe”.

Krok 6: Tworzenie kolejnych slajdów
Tworząc kolejne slajdy, aby ułatwić sobie życie możemy po prostu kopiować poprzedni slajd, co sprawi że nagłówki i niektóre pola tekstowe będą znajdowały się w tym samym miejscu, a nie „porozjeżdżają się”.

Krok 7: Wykonanie slajdu końcowego

Gdy zaprojektujemy wszystkie slajdy w naszej prezentacji, powinniśmy pamiętać o slajdzie końcowym – najlepiej takim jak tytułowy, tylko z inną treścią. Kopiujemy więc slajd tytułowy i wklejamy go na sam koniec, po czym zmieniamy jego treść.

Krok 8: Ustawienie animacji
Teraz mamy już wszystkie slajdy, pozostaje więc „upiększyć” naszą prezentację. Z pewnością „miłym dla oka” efektem są przejścia pomiędzy slajdami. Wchodzimy w „Animacje” i z listy wybieramy rodzaj przejścia. Po wybraniu możemy kliknąć „Zastosuj do wszystkich” – wtedy przejście będzie włączone pomiędzy wszystkimi slajdami od razu.

Krok 9: Podgląd prezentacji
W każdej chwili możemy włączyć podgląd naszej prezentacji klikając na ikonę „Pokaz slajdów” w prawym dolnym rogu. W trybie podglądu slajdy przełącza się kliknięciem myszki, a wychodzi się z niego poprzez naciśnięcie klawisza Esc.

Krok 10: Dźwięk w prezentacji
Ostatnim elementem będzie dodanie muzyki do prezentacji (jest to opcjonalne, gdyż nie zawsze chcemy, aby muzyka grała w tle). Mamy teraz dwa wyjścia, albo dodamy dźwięk na przejściach pomiędzy slajdami, albo dodamy muzykę grającą w tle poprzez cały czas trwania prezentacji.
Sposób A – dźwięk na przejściach pomiędzy slajdami
    Wybieramy „Animacje” i po prawej na górze w polu „Dźwięk przejścia” wskazujemy dźwięk jaki chcemy usłyszeć. Po wybraniu odpowiedniego naciskamy „Zastosuj do wszystkich”.
        
Sposób B – muzyka w tle
    W górnym menu wchodzimy w „Wstawianie” -> „Dźwięk” -> „Dźwięk z pliku…”.


Na slajdzie wyświetlił nam się żółty głośnik. Klikamy na niego lewym przyciskiem myszy, następnie w górnym menu wybieramy „Opcje”. W polu „Odtwórz dźwięk” wskazujemy „Odtwórz na wielu slajdach”. Oprócz tego warto jest zaznaczyć opcję „Ukryj podczas odtwarzania” – (żółty głośnik nie będzie widoczny podczas odtwarzania pokazu slajdów) oraz „W pętli do zatrzymania” – (Jeśli piosenka się skończy przed zakończeniem pokazu, automatycznie włączy się od początku).
Rysunek 12
o tyle jeśli chodzi o tworzenie prostych prezentacji. Program Microsoft Office PowerPoint 2007 skrywa w sobie mnóstwo wyszukanych i dających niesamowite efekty opcji, lecz do stworzenia prostej prezentacji wystarczy nam znajomość kilku podstawowych funkcji opisanych w tym artykule.
Należy pamiętać o tym, aby prezentacja była estetyczna, by znajdowały się w niej konkretne informacje, oraz aby nie przesadzić z niepotrzebnymi efektami, gdyż przy długich prezentacjach może to powodować irytujący efekt.
 
Temat 16: Budowa komputera – utrwalenie wiadomości.

Link do testu : TEST

Po teście zapraszam do gry edukacyjnej:

Temat 15: Powtórzenie wiadomości z elementów budowy komputera.

CELE LEKCJI: Wiadomości: Uczeń potrafi: 
-  nazwać podstawowe części składowe komputera;
-  wie, do czego służą: jednostka centralna. monitor i klawiatura;
-  wyjaśnić, jaką rolę pełnią podstawowe urządzenia znajdujące się w jednostce centralnej;
 - podać przykłady urządzeń zewnętrznych.  

Umiejętności: Uczeń potrafi:
• wskazać elementy zestawu komputerowego;
• włączyć i wyłączyć komputer;
• rozpoznać, kiedy pracują określone urządzenia zamontowane w komputerze;
• przyporządkować urządzenia zewnętrzne do określonej grupy.
Przygotowałem filmy szkoleniowe z zakresu budowy komputera
Film - budowa komputera 

Temat 14: Sortowanie tekstu w tabeli.

W programie do edycji tekstu, podobnie jak w arkuszu kalkulacyjnym w łatwy i szybki sposób uporządkujesz dane zawarte w tabeli, np. listę uczniów twojej klasy.
Z poprzednich lat wiesz, że sortowanie polega na uporządkowaniu danych według następujących kryteriów:
·        sortowanie liczb od największej do najmniejszej (sortowanie malejące) lub odwrotnie,
·          sortowanie alfabetyczne od A do Z (sortowanie rosnące) lub odwrotnie.  
Na przykładzie prezentowanego ćwiczenia zobacz, jak można sortować dane zawarte w tabeli.
Ćwiczenie 1
Używając odpowiednich przycisków, posortuj dane rosnąco lub malejąco, kolejno według nazwisk, imion i wzrostu uczniów.

Nazwisko
Imię
Wzrost (cm)
Adamska
Ewelina
168
Kowalska
Anna
159
Król
Maciej
168
Krysiak
Julia
170
Nowak
Tomasz
172
Nowak
Adam
172


Film szkoleniowy z zadaniem:
FILM
Pracę proszę wysłać na adres: pawelhommel1@gmail.com


Temat 13(KKD) - Codey Rocky, czy micro:bit? To nie jest reklama zabawek :)

Będziemy programować dwa urządzenia. Na nazwach w temacie lekcji są linki i gdyby nauczyciel miał problem z internetem (a tak się już zdarzyło), to wchodzicie na stronki i uczycie się sami. Trzeba tylko czytać.






Temat 12:Tworzymy perspektywę

korzystając z programu graficznego Microsoft Paint.
Cele zajęć:

  • Wykorzystanie komputera do tworzenia obrazów.
  • Doskonalenie umiejętności korzystania z programu Paint.
  • Wprowadzenie do zagadnienia perspektywy w malarstwie i rysunku.


Przebieg zajęć:

  •  Przedstawienie tematu.
  •  Uruchomienie programu Paint.
  •  Wykonanie przy pomocy dowolnie wybranych przyborów rysunku przedstawiającego np. drzewo
    • Zaznaczenie narysowanego obiektu.
    •  Skopiowanie go.
    •  Wklejenie skopiowanego rysunku.
    •  Następnie z menu programu wybieramy polecenie obraz, następnie rozciągnij / pochyl


    Każdorazowo dla wklejonego obiektu, w pozycji rozciąganie wpisujemy wartość o 15% mniejszą, zarówno w pionie jak i w poziomie. W rezultacie nasz rysunek będzie się stopniowo „kurczył”.

    •   Opisaną czynność powtarzamy kilka razy, tak, aby drzewa utworzyły fragment alei.

     Ustawione w szeregu malejące drzewa uzupełniamy tłem według własnego pomysłu.


  • Wyrażenie perspektywy jest, szczególnie dla młodszych dzieci zagadnieniem trudnym. Użycie przedstawionego sposobu ułatwi zrozumienie problemu, a uzyskane efekty z pewnością zachęcą uczniów do poszukiwania nowych, własnych rozwiązań.

     Film szkoleniowy jak wykonać przedstawione Ustawione w szeregu malejące drzewa uzupełniamy tłem według własnego pomysłu.
    zadanie : Film1
    Zadanie proszę zapisać i wysłać.

Temat 11 (KKD) - Co wybierasz? Scratch czy mBlock?
Na lekcji będziemy pracować na https://ide.mblock.cc/#/ Nie trzeba niczego instalować.
Zadanie: stwórz własny program o tematyce związanej z Dniem Ziemi i prześlij program na maila podanego w wiadomości na Librusie.


Temat 10 (KKD) - Jak to zrobić lepiej?
Omówimy, co i jak trzeba poprawić w programach, które zostały przez Was napisane w Scratch na ostatnich lekcjach i zamieszczone w studio https://scratch.mit.edu/studios/26309157/

Z okazji Dnia Ziemi świętowanego dnia 22 kwietnia, Google przygotował animację, którą możecie obejrzeć TUTAJ
Zadanie dla Was to rozwinięcie programu https://scratch.mit.edu/projects/387671152/ wg własnego pomysłu i zapisanie do studia https://scratch.mit.edu/studios/26447089/ W nazwie programu wpisz swoje imię i klasę.



Temat 9:  Praca z tekstem - edytor tekstu Ms Word

Ćwiczenie do pobrania: plik word

Filmy szkoleniowe z zadaniami:
FILM1  zadania 1do 4
FILM2  zadania 5-6
CELE:
A: Wiadomości
- uczeń wyjaśni pojęcie: edytor tekstu, wymieni znane mu edytory tekstu (Ms Word, WordPad, Notatnik)
- uczeń wymieni uczeń wymieni możliwości zmiany tekstu (sposoby wyrównania tekstu, zmiana rodzaju, wielkości, kroju i koloru czcionki, podział na kolumny)
- uczeń wymieni sposoby ustawienia strony (szerokość marginesów, rozmiar papieru, orientacja strony - pionowa lub pozioma)
B: Rozumienie
- uczeń rozpozna rodzaj, wielkość, rodzaj, krój i kolor czcionki, wyrównanie tekstu
- uczeń wyjaśni jak zmienić ustawienie strony - szerokość marginesu, orientację i rozmiar strony
- uczeń omówi sposób podziału tekstu na kolumny
C: Umiejętności
- uczeń umie uruchomić program Ms Word
- uczeń potrafi skopiować wybrany fragment tekstu
- uczeń potrafi zmieniać rodzaj, wielkość, rodzaj, krój i kolor czcionki, wyrównanie tekstu i podział na kolumny oraz ustawienia strony - szerokość marginesu, orientację i rozmiar strony
- uczeń umie cofać ostatnie zmiany
- uczeń potrafi zapisać wyniki swojej pracy na dyskietce
- Metoda: samodzielna praca.
Środki dydaktyczne: zestaw komputerowy, karta z treścią ćwiczeń.

Pamiętaj o następujących zasadach podczas wprowadzania tekstów:
        odstęp (spację) stawiamy zawsze po znakach przestankowych;
        znaki interpunkcyjne (kropkę, średnik, wykrzyknik, znak zapytania ...) stawiamy zawsze bezpośrednio po wyrazie;
        odstępy między wyrazami powinny wynosić jedną spację;
        jeżeli używamy nawiasów to: po spacji stawiamy nawias otwierający, po nawiasie otwierającym nie stawiamy spacji lecz wprowadzamy tekst;
        nie stawiamy spacji pomiędzy wyrazem w nawiasie a nawiasem zamykającym, odstęp robimy dopiero po nawiasie zamykającym. Te same zalecenia stosuje się w wypadku użycia cudzysłowu;
        należy nie pozostawiać na końcu linii tekstu spójników np. „i”, „w”, „o”... , aby spójnik znalazł się w następnego wiersza używamy tzw. twardej spacji, czyli kombinacji klawiszy Ctrl+Shift+spacja
        na końcu wiersza nie „stawiamy Enter” gdy chcemy przejść do nowej linijki, edytor sam dzieli tekst i przenosi go do nowego wiersza;
        należy starać się pisać czcionką o stałym rozmiarze;
        w dokumencie nie używamy więcej niż trzy kroje czcionki;
        ważne aby rozmiar czcionki był proporcjonalny do rozmiaru kartki papieru; 
        dla formaty A-4 czcionka tekstu głównego nie powinna być mniejsza niż 12 punktów.
Sposoby zaznaczania tekstu:
        przeciągając wskaźnik myszy po tekście
        klikając 2 razy w tekst (zaznaczysz wyraz)
        klikając 3 razy w tekst (zaznaczysz akapit)
        klikając na lewym marginesie (zaznaczysz 1 linię)
        przeciągając wskaźnik lewym marginesie (zaznaczysz linie)
        z klawiatury: trzymając SHITF i naciskając ←↑→↓

Ćwiczenie 1. Napisz i sformatuj tekst: (Arial 12)
Mały Książę wspiął się na wysoką górę. JEDYNYMI górami, które dotychczas znał, były sięgające mu do kolan trzy wulkany. Wygasły wulkan służył mu jako krzesełko.
„Z tak wysokiej góry jak ta - pomyślał sobie - zobaczę od razu całą PLANETĘ i wszystkich ludzi...”
Lecz nie zobaczył nic poza ostrymi skałami.
  Dzień dobry – powiedział na WSZELKI WYPADEK.
  Dzień dobry... Dzień dobry... Dzień dobry... – odpowiedziało echo.

Ćwiczenie 2.  (Zmień rodzaj i wielkość czcionki)
Źrenica oka to zwierciadło duszy i źródło mądrości. (Times New Roman 12)
Źrenica oka to zwierciadło duszy i źródło mądrości. (Impact 14)
Źrenica oka to zwierciadło duszy i źródło mądrości. (Arial 15)
Źrenica oka to zwierciadło duszy i źródło mądrości. (Courier New 11)
Źrenica oka to zwierciadło duszy i źródło mądrości.( Bookman Old 9)

Ćwiczenie 3.  (Wpisz trzy akapity, a następnie skopiuj i zmień ich kolejność)
Potrafię już formatować czcionki.
Uczę się przenosić określony fragment tekstu.
Uczę się kopiować i przenosić określony fragment teksu.

Potrafię już formatować czcionki. Uczę się przenosić określony fragment tekstu. Uczę się przenosić określony fragment tekstu. Uczę się kopiować i przenosić określony fragment teksu.

Uczę się kopiować i przenosić określony fragment teksu.
Uczę się kopiować określony fragment teksu.
Potrafię już formatować czcionki. Potrafię już formatować czcionki. Potrafię już formatować czcionki.

Ćwiczenie 4.  (Wykorzystując indeksy dolne i górne napisz następujące równania i wzory)
2O2           3H2O          C+O2=CO2              107*10-8*105/104=100=1
E=mc2          a2+b2=c2         (a+b)2=a2+2ab+b2           (a-b)3=a3-3a2b+3ab2-b3

Ćwiczenie 5.  (Zmień odstępy między znakami i położenie tekstu)
Ten teks jest pisany czcionką Times New Roman, odstęp standardowy.
Ten teks jest pisany czcionką Times New Roman, rozstrzelony - 1 punkt.
Ten teks jest pisany czcionką Times New Roman, rozstrzelony - 2 punkty.
Tekst jest pisany czcionką Times New Roman, odstęp zagęszczony – 1 punkt.
Tekst jest w położeniu standardowym. Tekst jest podniesiony o 3 punkty.
Tekst jest w położeniu standardowym. Tekst jest obniżony o 3 punkty.

Ćwiczenie 6.    (Sformatuj i wyrównaj poniższy tekst)
(Arial 9, wyrównanie do prawej) Lato było jakieś szare i słowikom brakło tchu,
Smutnych wierszy parę ktoś napisał znów.
Smutnych wierszy nigdy dosyć i zranionych ciężkich serc.
Nieprzespanych nocy, które trawi lęk.

(Algerian 10, pogrubiona, wyśrodkowane)
LATO BYŁO JAKIEŚ SZARE I SŁOWIKOM BRAKŁO TCHU.
SMUTNYCH WIERSZY PARĘ KTOŚ NAPISAŁ ZNÓW.
SMUTNYCH WIERSZY NIGDY DOSYC I ZRANIONYCH CIŻKO SERC. NIEPRZESPANYCH NOCY, KTÓRE TRAWI LĘK.  

(Courier New 11, wyrównanie do prawej)
Lato było jakieś szare i słowikom brakło tchu,
Smutnych wierszy parę ktoś napisał znów. Smutnych wierszy nigdy dosyć i zranionych ciężkich serc. Nieprzespanych nocy, które trawi lęk.




Temat 8 (KKD) Rysowanie na padlecie
W czasie lekcji omówimy dwa sposoby zamieszczania rysunków na padlecie. Wykonamy rysunek bezpośrednio w otwartym przez ucznia wpisie.
Do następnej lekcji jest czas na napisanie programu WIOSNA i zapisanie go do studia dla klas czwartych https://scratch.mit.edu/studios/26309157/ W nazwie programu proszę napisać swoje imię i klasę.
Program WIOSNA powinien zawierać: sześć duszków (litery WIOSNA). Po uruchomieniu programu litery poruszają się (w dowolny sposób), a po naciśnięciu przycisku Spacja układają się w napis WIOSNA. Wykorzystaj dwa tła. Jedno gdy duszki się poruszają, a drugie, gdy ustawiają się w napis.

Temat 7 (PH): Tworzenie kartki świątecznej – praca w programie scratch
Cele lekcji:
Uczeń: 
  • potrafi samodzielnie poruszać się po platformie www.scratch.mit.edu;
  • potrafi posługiwać się pojęciami: Scratch, duszek, scena;
  • potrafi tworzyć własną scenę i duszka.
Przebieg lekcji:
Proszę uruchomić program z linku:
Film z scenariuszem zajęć : Film1


Temat 6 (KKD) Padlet - pisanki wielkanocne



Temat 5 (PH):
Wybrane skróty klawiszowe.
1. Cele lekcji
Uczeń wie, do czego służą skróty klawiszowe.

b) Umiejętności

·        Uczeń potrafi posługiwać się poznanymi skrótami.
Usprawnienie pracy z komputerem.Uczeń umie wykonać proste polecenia wykorzystując skróty klawiszowe.
Uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości w prostych ćwiczeniach.

2. Metoda i forma pracy

·        praktyczne – ćwiczeniowa

·        prezentacja

3. Środki dydaktyczne

·        Stanowisko komputerowe

·        Oprogramowanie użytkowe MS Word , open office

·        Dostęp do Internetu

4. Przebieg lekcji

a) Faza realizacyjna
Ćwiczenie 1

Zapraszam do zapoznania się z filmem szkoleniowym - Film1

Proszę skopiować fragment tekstu.

Jan Brzechwa „Atrament”


Nikt opisać nie potrafi,

Jaki w szkole powstał zamęt,

Gdy na lekcji geografii

Nagle rozlał się atrament.



Porozlewał się po mapie,

Co leżała na katedrze,

Tutaj cieknie, tam znów kapie,

Wnet do różnych miast się wedrze.



W Kocku, Płocku, Radzyminie

Czarne kleksy się rozprysły

I atrament dalej płynie,

I już wlewa się do Wisły.

 b) Proszę przeczytać i przećwiczyć następujące skróty klawiszowe.

Home – przejście na początek wiersza
Ctrl + Home –na początek dokumentu
End – na koniec wiersza
Ctrl + End – na koniec dokumentu
Ctrl +  Z – wycofanie się z ostatniej operacji
Ctrl + Y – powtórzenie ostatniej operacji
Ctrl + C – kopiowanie zaznaczonego bloku
Ctrl + X – wycięcie zaznaczonego bloku
Ctrl + V – wklejenie zaznaczonego bloku
Delete – usunięcie zaznaczonego bloku
Ctrl + B – pogrubienie tekstu
Ctrl + I – wprowadzenie kursywy
Ctrl + U – podkreślenie pojedyncze ciągłe
Ctrl + A – zaznaczenie całego dokumentu
Ctrl + N – nowy dokument, plik
Ctrl + P – drukuj
Ctrl + S – zapisz
Ctrl + L – wyrównanie do lewej
Ctrl + R – wyrównanie do prawej
Ctrl + E – wyśrodkuj tekst
Ctrl + J – wyjustuj tekst
Ctrl + ] – zwiększ czcionkę o 1 pkt
Ctrl + [ - zmniejsz czcionkę o 1 pkt
Ćwiczenie 2
Proszę sprawdzić działanie skrótów klawiszowych na wcześniej skopiowanym tekście.



Temat 4 (KKD)
Co można zrobić z projektem w Scratch?
Udostępnianie projektu w Scratch. Zakładanie studia. Dodawanie projektu do własnego studia i do obcego, którego adres znamy.
Jak to zrobić zobacz na FILMIE
Teraz możesz dodać jakiś swój projekt do studia o adresie:
https://scratch.mit.edu/studios/25969775/
Przepraszam za stukanie i miauczenie kota na filmie. To nie był kot Scratch tylko mój prywatny dobijał się do drzwi. W wolnej chwili nagram jeszcze raz :)

Temat 3 (PH)

Temat: Bezpiecznie w sieci.
Cele lekcji:
a)      ogólne: zapoznanie uczniów z zagrożeniami jakie niesie Internet,  zapoznanie ze sposobami bezpiecznego korzystania z Internetu, poznanie zasad netykiety.
b)       szczegółowe: uczeń wie w jaki sposób bezpiecznie poruszać się w sieci, uczeń wie jak zachować
się w sytuacjach zagrożenia, uczeń umie poruszać się po bezpiecznych stronach internetowych i ciekawych stronach, serwisu Sieciaki.pl , Uczeń wymienia zasady netykiety i stosuje
je w praktyce bezpiecznie korzysta z Internetu. Metody i formy: praca indywidualna, ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne: komputer, oprogramowanie, dziennik elektroniczny Librus: Przeglądarka internetowa Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox lub inna.
Przebieg lekcji
Proszę zapoznać się z nowymi pojęciami:
Nick (z ang. nickname) – przezwisko, pseudonim. Termin ten często używany jest w polskojęzycznych programach
do określenia pseudonimu, loginu, identyfikatora itp.
internauta to osoba korzystająca z Internetu
Wirus komputerowy to najczęściej prosty program komputerowy, który w sposób celowy powiela się bez zgody użytkownika. Wirusy wykorzystują słabość zabezpieczeń systemów komputerowych lub właściwości systemów oraz niedoświadczenie i beztroskę użytkowników.
program  antywirusowy służy do zwalczania wirusów komputerowych.
Spam to niechciane, irytujące i potencjalnie szkodliwe e-maile.
Netykieta– zbiór zasad dotyczących dobrego zachowania w Internecie.
Emotikon – ideogram złożony z sekwencji znaków typograficznych, służący do wyrażania nastroju w Internecie. Zwykle przedstawia grymas twarzy, obrócony o 90° w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Rysunek przedstawia przykładowe emotikony.
Serfowanie – przeglądanie stron internetowych.
Serwer - Serwerem nazywa się komputer świadczący usługi, sprowadzające się zazwyczaj do udostępniania pewnych zasobów innym komputerom lub pośredniczący w przekazywaniu danych między komputerami.
Zadanie1. Otwórz serwis Sieciaki.pl i na stronie głównej poszukaj ikonę Gry. Znajdziesz tam kilka gier na temat bezpieczeństwa w sieci. Niektóre z nich są dostępne po zalogowaniu. Zagraj w jedną z nich, na przykład Napraw robota. Jest to gra zręcznościowa, w której, sterując strzałkami, musisz umieści cześć zepsuty procesor w odpowiednim miejscu płyty głównej.
Zadanie 2.
Proszę uruchomić linki:


Temat 2 (KKD)

Zapraszam do obejrzenia krótkiego FILMU
W związku z Dniem Liczby Pi pisaliśmy program w Scratch, który możesz otworzyć TUTAJ Wprowadź zmiany w programie: dodaj tło, zmień grubość pisaka, zamiast okręgów rysuj kwadraty. Nie przysyłaj mi tego programu tylko zapisz na swoim koncie w Scratch, jeżeli takie udało Ci się utworzyć. Napisz do nauczyciela na Librusie, jeżeli będziesz miał/a problem.

Temat 1 (PH)

Ćwiczenie: Serduszko 1. Narysuj symetryczne serduszko korzystając z funkcji kopiuj oraz przerzuć, wypełnij je kolorem czerwonym. 2. W serduszku rozmieść napis białym kolorem Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy tak by wyglądał ono estetycznie i czytelnie. 3. Skopiuj serduszko, umieść je poniżej poprzedniego a następnie obróć je o dowolną ilość stopni stosując funkcję „obróć”. Utworzone serduszko podpisz poniżej: „Serduszko obrócone o .... ”*. 4. Skopiuj kolejne serduszko, umieść je obok poprzedniego a następnie rozciągnij je w pionie oraz poziomie tak by było ono wyraźne. Utworzone serduszko podpisz poniżej: „Serduszko rozciągnięte w poziomie o ....% oraz w pionie o ...% ”*. 5. Skopiuj kolejne serduszko, umieść je obok poprzedniego a następnie pochyl w poziomie oraz pionie tak by było czytelne. Utworzone serduszko podpisz poniżej: „Serduszko pochylone w poziomie o ....  oraz w pionie o ... ”*. 6. *) - w miejsce kropek wstaw wcześniej zastosowaną wartość
link do rozwiązania zadania Serce

  Pracę można wysłać na adres: pawelhommel1@gmail.com