Temat:2 Pliki, urządzenia wyjścia i wejścia.
Rodzaj i typy plików
Plik komputerowy to zasób komputerowy rejestrujący dane w komputerze (na nośniku pamięci, np HDD). Pliki służą do zapisywania danych, podobnie jak na kartce jesteśmy w stanie zapisywać wiadomości. Większość plików może być wielokrotnie edytowana. Różnią się typem, który określany jest przez rozszerzenie pliku – patrz grafika powyżej.
Plik może zawierać program lub jego część, dokument tekstowy, arkusz kalkulacyjny, baze danych rysunek, zdjęcie, utwór muzyczny, filmowy czy animacje.
Nazwa pliku składa się z nazwy i rozszerzenia, które są rozdzielone kropką. To rozszerzenie pliku podpowiada nam jaki to typ pliku i w jakim programie komputerowym, aplikacji został utworzony. Przykłady:
– pliki tekstowe: TXT, DOC, DOCX, PDF, HTML
– pliki graficzne: JPEG, BMP, GIF, PNG
– pliki muzyczne: MP3, ACC, WAV, MID
– pliki wykonywalne: EXE, COM
Temat:1 Budowa komputera
- wie, do czego służą: jednostka centralna. monitor i klawiatura;
- wyjaśnić, jaką rolę pełnią podstawowe urządzenia znajdujące się w jednostce centralnej;
- podać przykłady urządzeń zewnętrznych.
Temat:16 Niech wygra najlepszy. Jak policzyć punkty w programie Scratch?
Link do Scratch
Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Temat:15 Zapraszamy na przyjęcie. O formatowaniu tekstu.
Zadanie do wykonania.
1.Twoja
klasa organizuje uroczystość z okazji Dnia Nauczyciela. Przygotuj
zaproszenie. Umieść na nim informacje o miejscu, dacie i godzinie
rozpoczęcia uroczystości
2.Zapisz dokument pod nazwą Zaproszenie.
Film szkoleniowy
Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Temat:14 Edukacja poprzez zabawę – gry edukacyjne.
W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grami
edukacyjnymi.
Linki do gier:
Linki do gier:
Temat:13 Zapraszamy na przyjęcie. O formatowaniu tekstu.
Do realizacji zajęć potrzebny będzie film szkoleniowy platformy Youtube :
Zadanie proszę zapisać i wysłać.
p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Temat 12: Małpie figle. O sterowaniu postacią.
Poniżej wstawiam film z youtube, który doskonale opisuje przebieg zadania:
Temat 11: Sortowanie tekstu w tabeli.
Proszę wykonać zadanie na podstawie filmu - zadanie
Prace proszę udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Prace proszę udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Temat 10: Zasady bezpiecznej pracy w sieci lokalnej i globalnej.
Zasady podane poniżej są tylko wskazówkami, jak zachowywać się w sieci, aby nie ponieść niepotrzebnych strat.
- Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.
- Nie otwieraj wiadomości od nieznajomych osób.
- Pobieraj pliki tylko ze sprawdzonych źródeł.
- Nie klikaj w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e‑mail.
- Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł.
- Nie wysyłaj swoich zdjęć.
- Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych.
- Stosuj mocne, trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.
- Czytaj regulaminy.
- Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL (ang. Secure Socket Layer - zapewnia poufność i transmisji danych).
- Pamiętaj, że osoba, którą poznasz w sieci może nie być tym, za kogo się podaje.
- Nie podawaj swoich prawdziwych danych osobowych. Wymyśl sobie jakiś nick (nazwę nie związaną z twoimi danymi personalnymi).
- Bądź ostrożny, jeśli chcesz spotkać się z osobami poznanymi przez Internet!
- Nie podawaj nikomu danych swoich znajomych.
- Nie publikuj zdjęć swoich znajomych bez ich zgody.
Temat8/9: Wybrane skróty klawiszowe.
https://www.testportal.pl/test.html?t=edDBBQmzRuWX
1. Cele lekcji
Uczeń
wie, do czego służą skróty klawiszowe.
Usprawnienie pracy z komputerem.Uczeń umie wykonać proste polecenia wykorzystując skróty klawiszowe.Uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości w prostych ćwiczeniach.
Ćwiczenie 1
Jan Brzechwa „Atrament”
Teamt7:Nie tylko pędzlem. Pisanie i ilustrowanie tekstu - zadania projektowe.
Zadanie z podręcznika strona 46-47
Temat 6:Ptasie trele. Wklejanie zdjęć i praca z narzędziem Tekst.
Zadanie z książki str 42-45
Film szkoleniowy
Temat 5:Tworzymy perspektywę
- Wykorzystanie komputera do tworzenia obrazów.
- Doskonalenie umiejętności korzystania z programu Paint.
- Wprowadzenie do zagadnienia perspektywy
w malarstwie i rysunku.
- Przedstawienie tematu.
- Uruchomienie programu Paint.
- Wykonanie przy pomocy dowolnie
wybranych przyborów rysunku przedstawiającego np. drzewo
- Zaznaczenie narysowanego obiektu.
- Skopiowanie go.
- Wklejenie skopiowanego rysunku.
- Następnie z menu programu wybieramy polecenie obraz, następnie rozciągnij / pochyl
Każdorazowo dla wklejonego obiektu, w pozycji rozciąganie wpisujemy wartość o 15% mniejszą, zarówno w pionie jak i w poziomie. W rezultacie nasz rysunek będzie się stopniowo „kurczył”.
- Opisaną czynność powtarzamy kilka razy, tak, aby drzewa utworzyły fragment alei.
Ustawione w szeregu malejące drzewa uzupełniamy tłem według własnego pomysłu.
-
Wyrażenie perspektywy jest, szczególnie dla młodszych dzieci zagadnieniem trudnym. Użycie przedstawionego sposobu ułatwi zrozumienie problemu, a uzyskane efekty z pewnością zachęcą uczniów do poszukiwania nowych, własnych rozwiązań.
Film szkoleniowy jak wykonać przedstawione Ustawione w szeregu malejące drzewa uzupełniamy tłem według własnego pomysłu.zadanie : Film1Zadanie proszę zapisać i wysłać.
Temat4:
Edukacja poprzez zabawę – gry edukacyjne.
W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grami
edukacyjnymi.
Linki do gier:
https://hourofcode.com/pl/learn
https://europa.eu/learning-corner/eu-puzzle_pl
https://europa.eu/learning-corner/match-the-landmarks_pl
W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grami
edukacyjnymi.
Linki do gier:
https://hourofcode.com/pl/learn
https://europa.eu/learning-corner/eu-puzzle_pl
https://europa.eu/learning-corner/match-the-landmarks_pl
Temat 8: Sortowanie tekstu w tabeli.
W programie do edycji tekstu, podobnie jak w arkuszu
kalkulacyjnym w łatwy i szybki sposób uporządkujesz dane zawarte w tabeli, np.
listę uczniów twojej klasy.
Z poprzednich lat wiesz, że sortowanie polega na
uporządkowaniu danych według następujących kryteriów:
·
sortowanie liczb od największej do najmniejszej
(sortowanie malejące) lub odwrotnie,
·
sortowanie
alfabetyczne od A do Z (sortowanie rosnące) lub odwrotnie.
Na przykładzie prezentowanego ćwiczenia zobacz, jak można
sortować dane zawarte w tabeli.
Ćwiczenie 1
Używając odpowiednich przycisków, posortuj dane rosnąco lub
malejąco, kolejno według nazwisk, imion i wzrostu uczniów.
Nazwisko
|
Imię
|
Wzrost (cm)
|
Adamska
|
Ewelina
|
168
|
Kowalska
|
Anna
|
159
|
Król
|
Maciej
|
168
|
Krysiak
|
Julia
|
170
|
Nowak
|
Tomasz
|
172
|
Nowak
|
Adam
|
172
|
Temat7: Edukacja poprzez zabawę - gra edukacyjna.
W tym tygodniu proponuję naukę poprzez zabawę z grą edukacyjną.
Temat6: W poszukiwaniu nowych lądów. Praca w dwóch oknach
Proszę wykonać pracę na podstawie filmu.
Temat5: W poszukiwaniu nowych lądów. Praca w dwóch oknach.
Cel zajęć:
Uczeń potrafi korzystać z narzędzi: linia krzywa, zwielokrotnianie obiektów.
Proszę wykonać zadanie na podstawie filmu: statek2
Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Temat4: Wiatr w żagle. Zwielokrotnianie obiektów.
Cel zajęć:
Uczeń potrafi korzystać z narzędzi: linia krzywa, zwielokrotnianie obiektów.
Proszę wykonać zadanie na podstawie filmu: Wiatr w żagle. Zwielokrotnianie obiektów.
Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Temat3: Pierwsze koty za płoty – nauka programowania poprzez zabawę.
Cel zajęć: nauka zasad programowania za pomocą gier
interaktywnych.
Zadanie do wykonania: proszę uruchomić i rozwiązać poniższe łamigłówki:
AI dla oceanów
https://studio.code.org/s/oceans/stage/1/puzzle/1
Temat2: Tworzenie tabel w aplikacji google.
Celem zajęć jest:
- tworzenie tabel,
- zapoznanie się z wierszami,
- kolumnami oraz komórkami.
Zadanie do wykonania:
Proszę stworzyć tabelę z 6 kolumnami oraz 8 wierszami, w każdej kolumnie umieść wyraz z : rz, ż, ch, h, ó, u.
Pracę należy wysłać na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Film instruktażowy z wykonaniem zadania: Film1
Temat1: Tworzenie plików tekstowych w aplikacji google.
Celem zajęć jest poznanie
aplikacji google – dokumenty
Zadanie do wykonania: Proszę stworzyć
dokument tekstowy:
1)
Opisz w 10 zdaniach swoje zainteresowania
w jednym bloku tekstowym .
2)
Tytuł pracy powinien być wyśrodkowany, czcionka
30.
3)
Pozostała część tekstu powinna być wyjustowana,
czcionka 11.
4) Pracę proszę wykonać zgodnie z prawidłowymi
zasadami pisowni: po przecinku, kropce wstawiamy odstęp.
5)
Pod tekstem proszę umieścić dowolne zdjęcie,
rysunek dotyczące waszych zainteresowań.
Film szkoleniowy z zadaniem – Film 1
Film instruktażowy logowanie i korzystanie z konta szkolnego - film!
Prace proszę udostępnić na adres: p.hommel@azaliowa.pozytywneinicjatywy.pl
Poniżej są tematy realizowane w nauczaniu zdalnym w roku szkolnym 2019/20 i te materiały będą dostępne jeszcze przez rok. Zapraszamy do korzystania. |
Zasady podane poniżej są tylko wskazówkami, jak zachowywać się w sieci, aby nie ponieść niepotrzebnych strat.
- Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.
- Nie otwieraj wiadomości od nieznajomych osób.
- Pobieraj pliki tylko ze sprawdzonych źródeł.
- Nie klikaj w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e‑mail.
- Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł.
- Nie wysyłaj swoich zdjęć.
- Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych.
- Stosuj mocne, trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr.
- Czytaj regulaminy.
- Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie SSL (ang. Secure Socket Layer - zapewnia poufność i transmisji danych).
- Pamiętaj, że osoba, którą poznasz w sieci może nie być tym, za kogo się podaje.
- Nie podawaj swoich prawdziwych danych osobowych. Wymyśl sobie jakiś nick (nazwę nie związaną z twoimi danymi personalnymi).
- Bądź ostrożny, jeśli chcesz spotkać się z osobami poznanymi przez Internet!
- Nie podawaj nikomu danych swoich znajomych.
- Nie publikuj zdjęć swoich znajomych bez ich zgody.
Temat 17: Power Point – tworzenie prezentacji.
Zadanie do wykonania: Proszę wykonać prezentację kraju, który chciałbyś zwiedzić
film szkoleniowy: film1
- wie, do czego służą: jednostka centralna. monitor i klawiatura;
- wyjaśnić, jaką rolę pełnią podstawowe urządzenia znajdujące się w jednostce centralnej;
- podać przykłady urządzeń zewnętrznych.
• włączyć i wyłączyć komputer;
• rozpoznać, kiedy pracują określone urządzenia zamontowane w komputerze;
• przyporządkować urządzenia zewnętrzne do określonej grupy.
Temat 14: Sortowanie tekstu w tabeli.
Nazwisko
|
Imię
|
Wzrost (cm)
|
Adamska
|
Ewelina
|
168
|
Kowalska
|
Anna
|
159
|
Król
|
Maciej
|
168
|
Krysiak
|
Julia
|
170
|
Nowak
|
Tomasz
|
172
|
Nowak
|
Adam
|
172
|
Temat 13(KKD) - Codey Rocky, czy micro:bit? To nie jest reklama zabawek :)
Będziemy programować dwa urządzenia. Na nazwach w temacie lekcji są linki i gdyby nauczyciel miał problem z internetem (a tak się już zdarzyło), to wchodzicie na stronki i uczycie się sami. Trzeba tylko czytać.
Temat 12:Tworzymy perspektywę
- Wykorzystanie komputera do tworzenia obrazów.
- Doskonalenie umiejętności korzystania z programu Paint.
- Wprowadzenie do zagadnienia perspektywy
w malarstwie i rysunku.
- Przedstawienie tematu.
- Uruchomienie programu Paint.
- Wykonanie przy pomocy dowolnie
wybranych przyborów rysunku przedstawiającego np. drzewo
- Zaznaczenie narysowanego obiektu.
- Skopiowanie go.
- Wklejenie skopiowanego rysunku.
- Następnie z menu programu wybieramy polecenie obraz, następnie rozciągnij / pochyl
Każdorazowo dla wklejonego obiektu, w pozycji rozciąganie wpisujemy wartość o 15% mniejszą, zarówno w pionie jak i w poziomie. W rezultacie nasz rysunek będzie się stopniowo „kurczył”.
- Opisaną czynność powtarzamy kilka razy, tak, aby drzewa utworzyły fragment alei.
Ustawione w szeregu malejące drzewa uzupełniamy tłem według własnego pomysłu.
-
Wyrażenie perspektywy jest, szczególnie dla młodszych dzieci zagadnieniem trudnym. Użycie przedstawionego sposobu ułatwi zrozumienie problemu, a uzyskane efekty z pewnością zachęcą uczniów do poszukiwania nowych, własnych rozwiązań.
Film szkoleniowy jak wykonać przedstawione Ustawione w szeregu malejące drzewa uzupełniamy tłem według własnego pomysłu.zadanie : Film1Zadanie proszę zapisać i wysłać.
Temat 11 (KKD) - Co wybierasz? Scratch czy mBlock?
Na lekcji będziemy pracować na https://ide.mblock.cc/#/ Nie trzeba niczego instalować.
Zadanie: stwórz własny program o tematyce związanej z Dniem Ziemi i prześlij program na maila podanego w wiadomości na Librusie.


Temat 10 (KKD) - Jak to zrobić lepiej?
Omówimy, co i jak trzeba poprawić w programach, które zostały przez Was napisane w Scratch na ostatnich lekcjach i zamieszczone w studio https://scratch.mit.edu/studios/26309157/
Z okazji Dnia Ziemi świętowanego dnia 22 kwietnia, Google przygotował animację, którą możecie obejrzeć TUTAJ
Zadanie dla Was to rozwinięcie programu https://scratch.mit.edu/projects/387671152/ wg własnego pomysłu i zapisanie do studia https://scratch.mit.edu/studios/26447089/ W nazwie programu wpisz swoje imię i klasę.
Ćwiczenie do pobrania: plik word
Filmy szkoleniowe z zadaniami:
FILM1 zadania 1do 4
FILM2 zadania 5-6
CELE:
- uczeń wyjaśni pojęcie: edytor tekstu, wymieni znane mu edytory tekstu (Ms Word, WordPad, Notatnik)
- uczeń wymieni uczeń wymieni możliwości zmiany tekstu (sposoby wyrównania tekstu, zmiana rodzaju, wielkości, kroju i koloru czcionki, podział na kolumny)
- uczeń wymieni sposoby ustawienia strony (szerokość marginesów, rozmiar papieru, orientacja strony - pionowa lub pozioma)
- uczeń rozpozna rodzaj, wielkość, rodzaj, krój i kolor czcionki, wyrównanie tekstu
- uczeń wyjaśni jak zmienić ustawienie strony - szerokość marginesu, orientację i rozmiar strony
- uczeń omówi sposób podziału tekstu na kolumny
- uczeń potrafi skopiować wybrany fragment tekstu
- uczeń potrafi zmieniać rodzaj, wielkość, rodzaj, krój i kolor czcionki, wyrównanie tekstu i podział na kolumny oraz ustawienia strony - szerokość marginesu, orientację i rozmiar strony
- uczeń umie cofać ostatnie zmiany
- uczeń potrafi zapisać wyniki swojej pracy na dyskietce
- Metoda: samodzielna praca.



Temat 8 (KKD) Rysowanie na padlecie
W czasie lekcji omówimy dwa sposoby zamieszczania rysunków na padlecie. Wykonamy rysunek bezpośrednio w otwartym przez ucznia wpisie.
Do następnej lekcji jest czas na napisanie programu WIOSNA i zapisanie go do studia dla klas czwartych https://scratch.mit.edu/studios/26309157/ W nazwie programu proszę napisać swoje imię i klasę.
Program WIOSNA powinien zawierać: sześć duszków (litery WIOSNA). Po uruchomieniu programu litery poruszają się (w dowolny sposób), a po naciśnięciu przycisku Spacja układają się w napis WIOSNA. Wykorzystaj dwa tła. Jedno gdy duszki się poruszają, a drugie, gdy ustawiają się w napis.
Temat 7 (PH): Tworzenie kartki świątecznej – praca w programie scratch
- potrafi samodzielnie poruszać się po platformie www.scratch.mit.edu;
- potrafi posługiwać się pojęciami: Scratch, duszek, scena;
- potrafi tworzyć własną scenę i duszka.
Temat 6 (KKD) Padlet - pisanki wielkanocne
Wybrane skróty klawiszowe.
1. Cele lekcji
Uczeń wie, do czego służą skróty klawiszowe.
Usprawnienie pracy z komputerem.Uczeń umie wykonać proste polecenia wykorzystując skróty klawiszowe.Uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości w prostych ćwiczeniach.
Ćwiczenie 1
Jan Brzechwa „Atrament”
Temat 4 (KKD)
Co można zrobić z projektem w Scratch?
Udostępnianie projektu w Scratch. Zakładanie studia. Dodawanie projektu do własnego studia i do obcego, którego adres znamy.
Jak to zrobić zobacz na FILMIE
Teraz możesz dodać jakiś swój projekt do studia o adresie:
https://scratch.mit.edu/studios/25969775/
Przepraszam za stukanie i miauczenie kota na filmie. To nie był kot Scratch tylko mój prywatny dobijał się do drzwi. W wolnej chwili nagram jeszcze raz :)
Temat 3 (PH)
się w sytuacjach zagrożenia, uczeń umie poruszać się po bezpiecznych stronach internetowych i ciekawych stronach, serwisu Sieciaki.pl , Uczeń wymienia zasady netykiety i stosuje
je w praktyce bezpiecznie korzysta z Internetu. Metody i formy: praca indywidualna, ćwiczenia praktyczne.
do określenia pseudonimu, loginu, identyfikatora itp.
Temat 2 (KKD)
Zapraszam do obejrzenia krótkiego FILMU
W związku z Dniem Liczby Pi pisaliśmy program w Scratch, który możesz otworzyć TUTAJ Wprowadź zmiany w programie: dodaj tło, zmień grubość pisaka, zamiast okręgów rysuj kwadraty. Nie przysyłaj mi tego programu tylko zapisz na swoim koncie w Scratch, jeżeli takie udało Ci się utworzyć. Napisz do nauczyciela na Librusie, jeżeli będziesz miał/a problem.
Temat 1 (PH)
Pracę można wysłać na adres: pawelhommel1@gmail.com